MediaWatch

Kampen om den fjerde radiokanal skærpes

TV3 regner med at en fjerde landsdækkende radiokanal vil kunne indbringe et trecifret millionbeløb og tilbyder derfor Kulturministeriet et tocifret millionbeløb i årlig koncessionafgift, skriver Børsen. Hermed lægger TV3 indirekte pres på de øvrige medievirksomheder, som har meldt sig som mulige interesserede. Samtidig imødekommer TV3 statens ønske om et bredt fundament for den nye radiokanal ved at forhandle med flere parter, herunder en eller flere dagblade, om driften af kanalen.

Dagbladenes rolle bliver blandt andet at være nyhedsleverandører, men TV3 vil endnu ikke oplyse, hvilke konkrete blade der forhandles med. Et af de mulige samarbejdspartnere kan blive Jyllands Posten, der i forvejen leverer nyheder til TV3’s tekst-tv, og direktør og chefredaktør Jørgen Ejbøl fra Jyllands Posten melder, at de er klar til at indgå en aftale med TV3.

Ifølge Jørgen Landkilde fra TV3 bliver målsætningen med den nye radiokanal at producere nyheder med samme høje kvalitet som radioavisen, blot med i et mere spændende og højere tempo.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Seneste nyt

Se flere jobs