MediaWatch

TV 2 reagerer skarpt på Ugebrevet Mandag Morgen

TV2 reagerer nu skarpt på artiklen og den rapport den er bygget på.

Det rigtige tal for licens var 500 kroner (plus moms) pr. dansker. Og pr. husstand var det 1.664 kroner i 1996 for farve-TV-licens.

- Det er skuffende, at Mandag Morgen ukritisk viderebringer oplysninger, som er indlysende forkerte. Det fremgår af McKinsey-analysen, at de danske public service-stationer i 1996 havde indtægter (ekskl. reklamer) på 5,2 mia. kr. Det udregner både McKinsey og Mandag Morgen til, at hver dansker betaler 1.000 kroner i licens, siger TV 2s økonomichef Flemming Kjær Hansen.

- Sandheden er, at de samlede licensindtægter til både DR TV, DR Radio og TV 2 var på cirka 2,6 mia. kr. Så hver dansker betalte i 1996 500 kroner i licens til DR og TV 2, tilføjer økonomichefen.

Med 500 kroner i licens pr. dansker (plus moms) ligger Danmark lidt højere end de fleste lande - og kun lidt over niveauet for andre små lande, som har færre personer og husstande til at finansiere den nationale TV- og radio-produktion.

McKinsey har også udarbejdet en statistik over TV-stationernes programfordeling. Det står imidlertid uklart, hvor tallene kommer fra, og de er bestemt ikke i overensstemmelse med de programregistreringer, som foreligger i de danske TV-stationers fælles registreringssystem, Gallup TV-meter.

Ifølge McKinsey har TV 2 hverken sendt børne- og ungdomsprogrammer eller udsendelser om uddannelse og religion i 1996. TV 2s andel af "oplysende" programmer er opgjort til 32 procent af sendefladen.

- Også denne opgørelse er fejlagtig - hvilket enhver kunne have forvisset sig om ved et tjek i Gallup TV-meters årsrapporter, siger Flemming Kjær Hansen.

Alt i McKinsey og Mandag Morgen er dog ikke fejlagtigt, og følgende konklusioner er f.eks. korrekte:

- Public service-kanalerne belastes af bl.a. stigende priser på TV-rettigheder samt omkostninger til digitalisering og nye multimedietjenester.

- Public service-seerandelen i Danmark er rekordhøj - og overgås kun af Sydafrika og New Zealand.

- Et af TV 2s modtræk over for konkurrenterne kan være etablering af en ny kanal.

Mere fra MediaWatch

Aller Media lukker magasinet Dossier

Dossier lukker og slukker efter seks år. Det skyldes ifølge chefredaktør økonomi og udfordringer med bl.a. stigende papirpriser. For mindre end et år siden lukkede Aller også Modemagasinet In efter 35 år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs