En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
19.12.1999kl. 12.00

Digitalt TV fiasko i Sverige

MediaWatch

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen har planlagt en høring den 1. februar om digitalisering og fremtidens TV. Her op til høringen har flere mediefolk allerede gjort sig til talsmænd for, at reglerne for reklamer på TV skal lempes, hvis digitaliseringen skal kunne gennemføres med succes. De svenske erfaringer viser nemlig, hvor svært det kan være at overbevise de kommercielle stationer om at sende over det digitale net, hvis ikke reklamereglerne lempes.

Trekvart år efter introduktionen af digitalt TV i Sverige er der kun 300-400 seere. Oprindeligt havde man regnet med 100.000. Fiaskoen skyldes, at de kommercielle TV-stationer ikke som ventet er begyndt at sende over det digitale net. Den svenske regering havde ellers krævet under udbudet for godt et år siden, at stationerne skulle begynde at sende inden marts. Der var dengang stor interesse blandt TV-stationerne, men i dag er det kun Sveriges TV, som sender over nettet, og de kommercielle stationer kræver at reklamereglerne lempes, førend de vil begynde at sende. Det har derfor været svært at overbevise seerne om, at de skal købe de digitale modtagerbokse, som koster 4000-5000 kroner, når de alligevel ikke kan modtage andet en Sveriges TV over boksene.

Både DRs generaldirektør Christian S. Nissen og Venstres mediepolitiske ordfører Jens Rohde mener, at det bliver nødvendig for den danske regering at lempe reklamereglerne, hvis digitaliseringen skal kunne gennemføres med succes. Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen har endnu ikke udtalt sig om sagen fra Sverige. Det har formanden for Folketingets kulturudvalg, socialdemokraten Hanne Andersen imidlertid. Ifølge Jyllands Posten, kan Hanne Andersen umiddelbar ikke se, hvad digitalisering har med reklame at gøre.

De svenske erfaringer viser med alt tydelighed at reklameregler og digitalisering er meget tæt forbundet, med mindre man tror på, at de danske seere vil stille sig tilfreds med kun at kunne modtage 1-2 public service stationer over det digitale net, som de i en eller anden form kommer til at betale en formue for.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Fokus
Gitte Rabøl og Marion Hannerup fortæller om, hvordan de første to år af deres arbejde med mediebranchens kønsbalance i nordisk perspektiv har vist, at Danmark står bagerst i forhold til de andre lande. | Foto: Melissa Kühn Hjerrild

Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling

Mediebranchen har sovet i timen, mens lande som Sverige, Norge og Island har arbejdet systematisk med at få flere kvinder ind i toppen af magthierarkiet. Det bør de danske virksomheder lære af, fortæller to tidligere mediedirektører fra DR og Dagens Medicin.
  • Rådgiver: Målet bør være maks 60 pct. mænd i øverste ledelse
  • JFM-topchef om kønsbalance: "Vi fremstår som en gammeldags virksomhed"

For abonnenter

Foto: Manu Fernandez/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Streamingtjeneste dømt for brud på ophavsretten for streaming af fodbold

For abonnenter

Foto: Aller Foto
Ugeblade & Magasiner

Aller Media hyrer ny direktør

For abonnenter

Foto: Pr/podimo
Navne

Podimo ansætter produktdirektør og vækstchef fra techtop

For abonnenter

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Digital

Politiker har separat telefon til Tiktok: Frygter datahøst

Foto: Pr / Postnord
Medienyt

Postnords danske forretning giver stort underskud i 2022

Seneste nyt

  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling – 12.25
  • Politiker har separat telefon til Tiktok: Frygter datahøst – 11.45
  • Podimo ansætter produktdirektør og vækstchef fra techtop – 11.15
  • Postnords danske forretning giver stort underskud i 2022 – 10.46
  • Russisk domstol idømmer kritisk journalist otte års fængsel – 10.25
  • Aller Media hyrer ny direktør – 09.50
  • Streamingtjeneste dømt for brud på ophavsretten for streaming af fodbold – 09.33
  • JP/Politikens klimaambitioner er uberørte af sløjere økonomi – 08.25
  • Center for Cybersikkerhed hæver trusselsniveauet – 08.08
  • Hjemløseavisen Hus Forbi hæver prisen – 07.45
  • Snap ser omsætningsfald i første kvartal – 07.12
  • Lise Rønne stopper hos Gyldendal – 31. jan.
  • It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer – 31. jan.
  • Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent" – 31. jan.
  • Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Scrum Master with a practical approach

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge