MediaWatch

Digitalt TV fiasko i Sverige

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen har planlagt en høring den 1. februar om digitalisering og fremtidens TV. Her op til høringen har flere mediefolk allerede gjort sig til talsmænd for, at reglerne for reklamer på TV skal lempes, hvis digitaliseringen skal kunne gennemføres med succes. De svenske erfaringer viser nemlig, hvor svært det kan være at overbevise de kommercielle stationer om at sende over det digitale net, hvis ikke reklamereglerne lempes.

Trekvart år efter introduktionen af digitalt TV i Sverige er der kun 300-400 seere. Oprindeligt havde man regnet med 100.000. Fiaskoen skyldes, at de kommercielle TV-stationer ikke som ventet er begyndt at sende over det digitale net. Den svenske regering havde ellers krævet under udbudet for godt et år siden, at stationerne skulle begynde at sende inden marts. Der var dengang stor interesse blandt TV-stationerne, men i dag er det kun Sveriges TV, som sender over nettet, og de kommercielle stationer kræver at reklamereglerne lempes, førend de vil begynde at sende. Det har derfor været svært at overbevise seerne om, at de skal købe de digitale modtagerbokse, som koster 4000-5000 kroner, når de alligevel ikke kan modtage andet en Sveriges TV over boksene.

Både DRs generaldirektør Christian S. Nissen og Venstres mediepolitiske ordfører Jens Rohde mener, at det bliver nødvendig for den danske regering at lempe reklamereglerne, hvis digitaliseringen skal kunne gennemføres med succes. Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen har endnu ikke udtalt sig om sagen fra Sverige. Det har formanden for Folketingets kulturudvalg, socialdemokraten Hanne Andersen imidlertid. Ifølge Jyllands Posten, kan Hanne Andersen umiddelbar ikke se, hvad digitalisering har med reklame at gøre.

De svenske erfaringer viser med alt tydelighed at reklameregler og digitalisering er meget tæt forbundet, med mindre man tror på, at de danske seere vil stille sig tilfreds med kun at kunne modtage 1-2 public service stationer over det digitale net, som de i en eller anden form kommer til at betale en formue for.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs