MediaWatch

Internetboghandelen Saxo solgt

De to forlag, Gyldendal og Munksgaard, har sammen drevet boghandleren siden oprettelsen i maj, men det har i den periode ikke været muligt at få Saxo til at løbe rundt, til trods for at adskillige tusinder af danskere hver uge klikker sig ind på siten.

Det børsnoterede selskab bag gratisavisen Søndagsavisen, som har købt Saxo, ser langt mere optimistisk på fremtiden. Ved at gøre de muligt for forbrugere at købe bøger hos Saxo og få dem leveret direkte fra forlagene, tror Søndagsavisen på, at udviklingen kan vendes, så Saxo allerede fra år 2001 vil give overskud.

Søndagsavisen har allerede en del erfaring med nethandel gennem engagementet i den danske internethandel Shopping Forum, hvor 300 forretninger sælger en lang række forbrugsgoder direkte til forbrugerne.

De danske boghandere vil i forbindelse med salget opsige deres samarbejde med Saxo og i stedet satse på at udbygge deres egen kommercielle database over danske bøger.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs