MediaWatch

Reklameforbud vakler

'Der er klart nok en diskussion mellem Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre på det her punkt lige nu, og den kan jeg ikke sidde overhørig,' siger Elsebeth Gerner Nielsen, ifølge Aktuelt. Hendes konkrete oplæg til medieforhandlingerne er udskudt til januar. Og uden Socialdemokratiets støtte bliver et forbud mod børnereklamer ikke til noget.

Socialdemokratiet afviser fortsat at gå med til et forbud. 'Jeg foretrækker selvregulering,' siger medieordfører Søren Hansen, som finder det prisværdigt at TV 2 med sit nye udspil til kulturministeren selv er gået et stykke af vejen. Hvis det viser sig ikke at have haft en effekt på de reklamer, der bliver sendt, er Søren Hansen åben for tanken om at indføre reklamefrie zoner på tv.

Kulturministeren foretrækker fortsat et decideret forbud mod alle reklamer rettet mod børn, skriver.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs