En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
03.12.1999kl. 12.00

TV2 i babytanker

MediaWatch

Det er især den nye London-baserede TvDanmark1, der skærper tonen på reklamemarkedet fra 1. januar. TV2s konstituerede direktør, Peter Parbo, præsenterede ideen for bestyrelsen i mandags, og modtagelsen var positiv.

Den kommende "TV2+" skønnes at skulle koste 200 millioner i driftsudgifter. Den nye kanals programflade bliver koordineret med hovedkanalen, og vil kunne nyde godt af det programstof, TV2 har indkøbt, men ikke har sendetid til i dag. Derudover får regionerne mere plads at boltre sig på. Som public service kanal vil den være must-carry og dermed kunne sikre sig en penetration på ca. 70%.

Projektet er uafhængigt af TV2s planer om en digital kanal, TV2D. til kabelhjem-mene.

Mediawatch har bedt mediabureauet The Media Edge give en præliminær vurdering. Bureauet har ved flere lejligheder udtrykt sig kritisk omkring TV2s måde at håndtere den forretningsmæssige side af driften på. Direktøren for The Media Edge, Ole Enggaard, siger:

"Det er et spændende initiativ, som TV2 lufter her. Timingen kan man undre sig over, idet den nye direktør ikke er tiltrådt, og TV2 står overfor vigtige mediefor-handlinger, hvor hele TV2s struktur skal diskuteres, og hvor kanalen beder politi-kerne om 50 kroner mere pr. husstand i licens.

Hvis intentionerne er, at programmere hovedkanalen modent og klassisk public service, mens satellitkanalen får en yngre profil, med f.eks. de mest populære spillefilm, som man har rådighed over, så synes der at være et potentiale for samlet at tiltrække en højere kommerciel share. Samtidig får man ryggen fri rent politisk ved at opfylde alle public service forvent-ninger på hovedkanalen.

Konkurrencen i satellituniverset tegner meget barsk til næste år. "TV2+" står overfor fire kommercielle konkurrenter, men TV2s programlager rummer mange stærke titler, og der er sikkert mere på hylderne, som vi endnu ikke har set. Der er også et potentiale i TV2-systemet og hos dets leverandører til at levere egenproduktion for den yngre befolk-ningsdel. Det er jo velkendt, at regionerne rummer en stor overkapacitet. De otte regioner har meget fine faciliteter, men leverer kun en ½ time, plus korte nyhedsbreaks hver dag.

Strategien for TV3 og 3+ har faktisk vist, at det kan lade sig gøre at kapitalisere på søsterkanal-systemet. Det sker ved flere ratings til salg og en optimal udnyttelse af programvarelageret, der allerede er købt og betalt. Men det kræver altså, at man har programmerne til det. Det er jo primært rettighederne til Faxe Kondi Ligaen, der har skabt en platform for 3+.

Økonomien afhænger naturligvis af, hvad kanalen kan levere af ratings, og hvad det koster at få en transponderplads på 1 Grad Vest. Det ligner ikke en lukrativ forretning ved første øjekast, hvis man forudsætter, at kanalen kan opbygge en kommerciel share på 5 pct. i første hele driftsår, år 2001. Den share vil være godt 100 millioner værd på et marked, hvor TV omsætningen overstiger 2 milliarder.", siger Ole Enggaard.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Photo: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Photo: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • People Manager for Upright Music

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Erfaren IT Supporter

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • People Manager for Upright Music

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge