MediaWatch

Har du sikret fremtidens identitet?

Hvad er værdien af fremtidens navne? 3 millioner dollars, hvis du er Altavista.com, en million dollars, hvis du er Wallstreet.com, over 800.000 dollars, hvis du er Drugs.com, en halv million, hvis du er Blackjack.com eller Computer.com og en kvart million dollars, hvis du er Mall.com.

Som ved alle andre typer spekulation, er vinderne dem, som køber billigt og sælger dyrt. Særligt problematisk er det for de virksomheder, som "glemte" at registrere deres egne navne, da de stadig var ledige og billige, og som så nu, må gribe dybt ned i pengekassen for at købe det, som i dag er grundlaget for deres web succes, og af nogle betragtes som Internettets real estate.

Du kan have adresse på Bredgade eller på Halmtorvet - sidestillet med et dot com eller dot org - den ene ligeså god som den anden, men hvem ville ikke foretrække adressen på Bredgade? Problemet er, at Bredgade-adressen er langt dyrere.

I en undersøgelse foretaget af Wired News tilbage i April var der kun 1760 navne tilbage fra den engelske ordbog, som var ledige i dot com. Efterfølgende undersøgelsen er de sidste 1760 navne også blevet registreret tilsammen med flere hunrede tusinde andre dot com domæner månedligt.

Interessant er det, at der i de første fire år af domænenavnenes levetid "kun" blev registreret ca. 1 million i alt - dette var i 1997. I første halvdel af 1999 alene blev der registreret 2 millioner nye dot com navne, hvilket bragte det totale antal dot com navne op på over 5 millioner.

Domænenavne bliver nu også solgt til højeste byder via professionelle auktionshuse på nettet. Siden introduktionen af disse auktioner for kort tid siden, bliver der dagligt handlet med navne for mange tusinde dollars.

Ligeledes yderst vigtigt - dog langt mindre anerkendt - er det, at der udover dot com, net og org også findes landespecifikke domæner. I Danmark findes top-level domænet med endelsen dk, i England uk, i Tyskland de, i Frankrig fr osv. Af dem er der over 200 forskellige. Har man et globalt koncept eller forventer man at have det i fremtiden er det essentielt, at beskytte sine navne i de relevante lande.

Specielt her udnyttes virksomhederne af opportunistiske "cyber squatters", folk der tænker forud for virksomhederne og registrerer domænenavne med den ene hensigt, at sælge dem tilbage til en højere pris - et lovområde, der endnu er svært definerbart og meget usikkert.

Den virtuelle internetboghandel Amazon.com forsømte da også, at registrere deres varemærke i Grækenland med det resultat, at en dubios konkurrent skummer fløden og udnytter folks forventning om at kunne forefinde Amazon.com verden over. Dette eksempel belyser nogen af de problemer virksomheder er stillet overfor, når ikke de globalt beskytter deres varemærker ved at registrere dem som domæner.

Hver dag ser vi eksempler på virksomheder, der har forsømt, at sikre deres identitet på Internettet. Selv dem, der har registreret et dot com domæne forsømmer at tænke længere frem, og dermed også at overveje variationer og fremtidige markeder. De glemmer at lægge en global Internetstrategi, hvilket kan blive en dyr og besværlig affære.

Fremtidens virksomheder defineres i en verden af konvergens hvor den eneste sammenholdende identitet er virksomhedens domæne navn. Nye top-level domæner - såsom .inc, .biz og .web - er formentligt på vej indenfor et par år, men indtil da er danske såvel som udenlandske virksomheder begrænset af det hurtigt svindende antal gode navne ledige på Internettet. Tør du vente?

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs