MediaWatch

Kontinentale muligheder for BSkyB og Murdoch

Murdoch har bekræftet at BSkyB er blevet tilbudt en 25% andel i Kirch's digitale platform, Premiere World, som blev relanceret den 1.oktober i Tyskland. Murdoch ser en investering i Premiere World som et naturligt næste skridt for BSkyB, og trods en meget lav betalings-TV penetration i Tyskland, ser han store muligheder på det tyske marked. Endda så store at Murdoch offentligt har udtalt, at han regner med at Premiere World på sigt kan blive større end BSkyB.

Premiere World, som ejes af den tyske mediemogul Leo Kirch og hans medieselskab af samme navn, er kommet overraskende godt fra start siden lanceringen den 1.oktober. I løbet af oktober kom der 110.000 nye kunder til, hvilket betyder at der nu er i alt 1 million digitale kunder, når de kunder som er kommet fra den tidligere platform DF1 tillægges.

Tidligere eksisterede betalings-TV kanalen Premiere side om side med den digitale platform DF1, men efter overtagelsen af Bertelsmann's andel i Premiere, har Kirch nu overtaget den fulde kontrol af begge, således at Kirch har opnået en monopollignende status på betalings-TV i Tyskland. Det er sikkert denne situation, som specielt appellerer til Murdoch. Han har ved talrige lejligheder udtalt, at der ikke er plads til to platforme på det samme marked, idet de bare ender med at konkurrere om de samme rettigheder og derved driver priserne i vejret til ugunst for begge parter.

Premiere World ventes ikke at give overskud før tidligst i løbet af 2-3 år, og invitationen til BSkyB er - foruden muligheden for at erhverve sig yderligere ekspertise på betalings-TV området - også et forsøg på at finansiere det løbende underskud.

På hjemmefronten er BSkyB ellers fuldt optaget af sin egen digital-TV kampagne, som ifølge Murdoch kan resultere i omkring 4 millioner digitale kunder ved årets slutning. Murdoch tilføjer endvidere i en nylig afholdt tale til aktionærer, at han regner med at betalings-TV i Storbritannien fremover vil udvikle sig på linie med USA, hvor 75% af alle husstande i dag abonnerer på en eller anden form for betalings-TV. En så høj penetration af betalings-TV skal bl.a. opnås ved hjælp af interaktiv TV, understreger Murdoch.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs