MediaWatch

TvDanmark1 penetration tvivlsom

For mens det nuværende TvDanmark kan ses i omkring 80 procent af de danske hjem, så vil TvDanmark 1, hvis den begyndte i dag, blot nå ud til cirka 45 procent Ifølge flere branchefolk er situationen kritisk for TvDanmark, fordi det er i november og december, at langt de fleste såkaldte årsaftaler forhandles på plads.

Aftalerne indeholder store dele af de kommercielle TV-stationers reklameomsætning for det kommende år. Og i den forbindelse er en dækning på 45 procent ikke prangende. TvDanmarks problemer skyldes blandt andet, at de på nuværende tidspunkt kun har indgået aftaler med et fåtal af de over 2.000 private antenneforeninger om, at TvDanmark 1 skal have plads på deres net. Og da hovedparten af foreningerne først kan tage stilling til en eventuel programændring i forbindelse med en generalforsamling - der i langt de fleste tilfælde holdes i løbet af foråret - kan TvDanmark komme i en situation, hvor der måske nok er interesse blandt seerne for at se programmerne, men hvor muligheden ikke er til stede.

"Min forventning er, at det bliver svært for dem at komme ind, fordi langt de fleste af antenneanlæggene har et regnskabsår, som er lig med kalenderåret. Derfor vil der i mange af foreningerne ikke være plads til TvDanmark 1 i de gældende budgetter," siger Søren Birksø Sørensen, der er direktør for Forenede Danske Antenneanlæg (FDA).

Et andet problem for TvDanmark er parabolkunderne. Hidtil har stationen uddelt "gratiskort" til husstande med parabolantenne, men det kommer nu til at koste godt otte kroner pr måned at have kortet. Derfor sender TvDanmark i øjeblikket "betalingspåmindelser" ud til kunderne i håb om, at samtlige parabolseere vælger at købe programmerne. Og skal TvDanmark 1 nå op på at dække halvdelen af landet inden nytår, skal praktisk taget samtlige af de nuværende parabolkunder til at have penge op af lommen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs