MediaWatch

Det globale betalings-TV marked

DirecTV og News Corp. er begge globale udbydere af betalings-TV løsninger til DTH/parabolmarkedet med platforme i både USA, Sydamerika, Europa samt Japan. Ved netop at være globale aktører kan der etableres skalafordele indenfor teknologi, kundekontrol og programrettigheder. Pga. sin dominerende position i USA - senest har DirecTV overtaget konkurrenten PrimeStar - er DirecTV den største udbyder i verden, mens hovedparten af News Corp.'s kunder findes i Europa hos britiske BSkyB. Det er bemærkelsesværdigt at kun 27,1% af alle globale betalings-TV kunder forsynes af selskaber som ikke er ejet af DirecTV, News Corp. eller Canal Plus.

Pr. 30.juni 1999 så opgørelsen af markeds-andele indenfor betalings-TV ud som vist i figur 1.

Når Canal Plus "kun" har en andel på 13,3% skyldes det, at langt størstedelen af dens kunder i Frankrig kun modtager Canal Plus kanalen via det terrestriske sendenet og ikke via en satellit-TV løsning.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs