MediaWatch

Det globale betalings-TV marked

DirecTV og News Corp. er begge globale udbydere af betalings-TV løsninger til DTH/parabolmarkedet med platforme i både USA, Sydamerika, Europa samt Japan. Ved netop at være globale aktører kan der etableres skalafordele indenfor teknologi, kundekontrol og programrettigheder. Pga. sin dominerende position i USA - senest har DirecTV overtaget konkurrenten PrimeStar - er DirecTV den største udbyder i verden, mens hovedparten af News Corp.'s kunder findes i Europa hos britiske BSkyB. Det er bemærkelsesværdigt at kun 27,1% af alle globale betalings-TV kunder forsynes af selskaber som ikke er ejet af DirecTV, News Corp. eller Canal Plus.

Pr. 30.juni 1999 så opgørelsen af markeds-andele indenfor betalings-TV ud som vist i figur 1.

Når Canal Plus "kun" har en andel på 13,3% skyldes det, at langt størstedelen af dens kunder i Frankrig kun modtager Canal Plus kanalen via det terrestriske sendenet og ikke via en satellit-TV løsning.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs