En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
22.10.1999kl. 01.00

SBS ekspanderer forretningen

MediaWatch

Abonnementsindtægternes størrelse er ukendte, men der er mindst 60 mill. kr. alene fra Tele Danmark Kabel-TV. Dertil kommer antenneforeninger, herunder et potentiale på 32 mill. kr. fra medlemmerne under FDA. FDA vurderer dog, at medlemmerne i første omgang vil være meget afventende overfor TvDanmark1 i kølvandet på prisstigningerne fra TV3 og 3+. Kultur-ministeriets regnegruppe forudser optimistisk, at i år 2000 vil TvDanmark1 kunne modtages af 74% og TvDanmark2 af 80%

TV- og annoncemarkedet har ikke stiftet nærmere bekendtskab med de konkrete planer for opsplitningen i den engelsk-baserede kanal og det nuværende lokal-TV network på UHF. Mediawatch har foretaget en rundspørge i markedet for at kaste lys over planerne.

TvDanmark1 går i luften den 1. januar. Stationen vil henvende sig til de 15-34 årige. Foreløbig er der stille om programstrategien for år 2000. Rapporter fra Cannes melder, at SBS er varme på det succesrige Endemol-format, "Big Brother", og strategien menes at være, at de kommercielt interessante programmer får førstegangsvisning på TvDanmark1 og derefter sendes på 2'ernen. Samtidig udvides de regionale/lokale vinduer.

TvDanmark1 lanceres formentlig med et helt nyt såkaldt "on-air" udseende. Det er absolut nødvendigt for kanalen at signalere, at den er helt ny, ellers får den problemer med EU-lovgivningen, der forbyder en TV-kanal at "flygte" til et land med en mere liberal lovgivning.

TvDanmark1 skal dele et playout-center med sin svenske søster Kanal5 i London. Her tiltræder et antal danske ansatte, bl.a. i Continuity. Andre nye ansatte skal fungere i København.

En ting synes sikkert: TvDanmark1 sendt fra London har nu førsteprioritet for Broadcast Danmark. Muligheden for at placere breaks tillader kanalen at udvide sit kommercielle varelager, så den kan kapitalisere på seersucceserne. Det er til-trængt, for netop i 3. kvartal har TvDanmark spændt buen i sit nuværende varelager til det yderste.

TvDanmark skal dog vende sig til, at ITC-reglerne ikke nødvendigvis er særlig liberale. Det må antages, at flere af TvDanmarks nuværende slagnumre ikke kan udnyttes fuldt ud, fordi de britiske ITC-regler ikke tillader seksuelle situationer og frontal nøgenhed i primetime.

Broadcast Danmarks "Voice TV" slog ikke igennem ved brugerafstemnigen, men ifølge forlydender overvejer TvDanmark at bevare varemærket Voice TV ved at lancere det som et 3-4 timers eftermiddags-vindue på en af kanalerne.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge