En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
22.10.1999kl. 01.00

SBS ekspanderer forretningen

MediaWatch

Abonnementsindtægternes størrelse er ukendte, men der er mindst 60 mill. kr. alene fra Tele Danmark Kabel-TV. Dertil kommer antenneforeninger, herunder et potentiale på 32 mill. kr. fra medlemmerne under FDA. FDA vurderer dog, at medlemmerne i første omgang vil være meget afventende overfor TvDanmark1 i kølvandet på pris-stigningerne fra TV3 og 3+. Kultur-ministeriets regnegruppe forudser optimistisk, at i år 2000 vil TvDanmark1 kunne modtages af 74% og TvDanmark2 af 80%

TV- og annoncemarkedet har ikke stiftet nærmere bekendtskab med de konkrete planer for opsplitningen i den engelsk-baserede kanal og det nuværende lokal-TV network på UHF. Mediawatch har foretaget en rundspørge i markedet for at kaste lys over planerne.

TvDanmark1 går i luften den 1. januar. Stationen vil henvende sig til de 15-34 årige. Foreløbig er der stille om programstrategien for år 2000. Rapporter fra Cannes melder, at SBS er varme på det succesrige Endemol-format, "Big Brother", og strategien menes at være, at de kommercielt interessante programmer får førstegangsvisning på TvDanmark1 og derefter sendes på 2'ernen. Samtidig udvides de regionale/lokale vinduer.

TvDanmark1 lanceres formentlig med et helt nyt såkaldt "on-air" udseende. Det er absolut nødvendigt for kanalen at signalere, at den er helt ny, ellers får den problemer med EU-lovgivningen, der forbyder en TV-kanal at "flygte" til et land med en mere liberal lovgivning.

TvDanmark1 skal dele et playout-center med sin svenske søster Kanal5 i London. Her tiltræder et antal danske ansatte, bl.a. i Continuity. Andre nye ansatte skal fungere i København.

En ting synes sikkert: TvDanmark1 sendt fra London har nu førsteprioritet for Broadcast Danmark. Muligheden for at placere breaks tillader kanalen at udvide sit kommercielle varelager, så den kan kapitalisere på seersucceserne. Det er til-trængt, for netop i 3. kvartal har TvDanmark spændt buen i sit nuværende varelager til det yderste.

TvDanmark skal dog vende sig til, at ITC-reglerne ikke nødvendigvis er særlig liberale. Det må antages, at flere af TvDanmarks nuværende slagnumre ikke kan udnyttes fuldt ud, fordi de britiske ITC-regler ikke tillader seksuelle situationer og frontal nøgenhed i primetime.

Broadcast Danmarks "Voice TV" slog ikke igennem ved brugerafstemnigen, men ifølge forlydender overvejer TvDanmark at bevare varemærket Voice TV ved at lancere det som et 3-4 timers eftermiddags-vindue på en af kanalerne.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023
  • Ekstra Bladet indtager digital førerposition og sætter efter flere abonnenter

For abonnenter

Foto: Pr/bauer Media Group
Radio

Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige

For abonnenter

Norsk-ejede Bring søger nu flere pakkeshops, efter Postnord har skåret 200 butikker fra i | Foto: Jens Hartmann
Aviser

Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding

Foto: Miriam Dalsgaard
Medienyt

Svenske medieinvesteringer aftog i november og december

For abonnenter

Foto: Ida Marie Odgaard
Digital

Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder

For abonnenter

Foto: Kmd / Pr
Navne

KMD ansætter ny pressechef

For abonnenter

Seneste nyt

  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 12.25
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 12.01
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
  • Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden – 07.10
  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge