MediaWatch

TiVo går på børsen

Slutkursen var ifølge amerikanske internetanalytikere noget lavere end forventet. Problemet forklares med, at TiVo har en meget kompliceret historie at skulle overbevise investorerne om, og de er ikke særligt gode til at fortælle denne historie. Hvis det var mere ligetil at forstå, hvad TiVo's produkt går ud på, ville det sikkert være meget mere ligetil at værdisætte firmaets aktier.

TiVo er en abonnement-baseret service, som sætter brugerne i stand til at tilpasse deres programmer individuelt efter præferencer. Enheden virker på en måde ligesom en "intellegent" video båndoptager, ved at anvende en disk i stedet for videobånd. Herved er det muligt for seerne at holde pause i live-udsendelser, at skabe en personlig menu af udsendelser, at spole hurtigt hen over reklamer og at optage programmer indenfor et bestemt tema eller med en bestemt skuespiller.

Analytikere mener dog, at TiVo kan betragtes som en Tv-virksomhed, nærmere end som en internetvirksomhed. Forbrugerelektronik er en meget hård branche. Der er omkring 98 millioner husholdninger med tv-apparater, og kun 50 millioner med Pc'ere.

TiVo har strategiske relationer med blandt andre America Online og med elektronik-giganten Sony. Selvom TiVo's personlige videooptager, eller PVR, som den også kaldes, stadigvæk er noget "eksotisk", så forventer analytikere, at et sådan produkt kommer til at vende op og ned på tv-landskabet. TiVo har nogle klare forskridt indenfor deres område. Interaktiviteten giver forbrugerne fuld kontrol over deres seerpræferencer, og det bliver investorerne sikkert også på et tidspunkt klar over.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs