MediaWatch

Forsker går til kamp mod TV-børnereklamer

" Hun forstår ikke de mediepolitiske ordførere, der i går i pressen meldte ud, at rapporten "ligner bestilt arbejde", der skal passe til kulturminister Elsebeth Gerner Nielsens ønske om et forbud mod TV-reklamer for børn. Rapporten er blevet til på bestilling af Kulturministeriet og består af en række delkonklusioner fra et større forskningsprojekt, der begyndte i 1997 og slutter i 2002. "Jeg kan jo se, at det er blevet blæst op i pressen, som om det er købt forskning, og at jeg foreslår et forbud. Jeg vil anbefale dem, der sladrer, at læse rapporten, for jeg har dokumentation for dét, jeg skriver - og ud fra min forskning peger jeg så på to forslag. Det ene forslag er et forbud mod reklamer rettet mod børn, det andet er et forslag om selvregulering i branchen - og jeg har forbehold over for begge to," siger Birgitte Tufte. Ifølge tal fra Socialforskningsinstituttet er TV det medie, børn bruger mest og skolebørn ser igennemsnit TV i to timer og 49 minutter hver dag. Børn før skolealderen ser ikke nær så meget TV, men de forstår tilgengæld ikke TV-reklamer. Først omkring syv-års alderen opdager børn, at der er forskel på reklamer og børne-TV, men helt op i 12-års alderen kan børn have svært ved at forstå hensigten med reklamer, konkluderer Birgitte Tufte i sin rapport "Børn og TV-reklame". Rapporten indgår som en del af hendes forskningsprojekt, som er en del af et stort forskningsprojekt, der er støttet af forskningsrådene, og som hedder "Pigers og drenges hverdagsliv - 1997-2002". Et forbud vil tidligst kunne forhandles på plads under Folketingets mediepolitiske forlig i år 2000."

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs