En del af Watch Medier

MediaWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
14.09.1999kl. 01.00

Forsker går til kamp mod TV-børnereklamer

MediaWatch

" Hun forstår ikke de mediepolitiske ordførere, der i går i pressen meldte ud, at rapporten "ligner bestilt arbejde", der skal passe til kulturminister Elsebeth Gerner Nielsens ønske om et forbud mod TV-reklamer for børn. Rapporten er blevet til på bestilling af Kulturministeriet og består af en række delkonklusioner fra et større forskningsprojekt, der begyndte i 1997 og slutter i 2002. "Jeg kan jo se, at det er blevet blæst op i pressen, som om det er købt forskning, og at jeg foreslår et forbud. Jeg vil anbefale dem, der sladrer, at læse rapporten, for jeg har dokumentation for dét, jeg skriver - og ud fra min forskning peger jeg så på to forslag. Det ene forslag er et forbud mod reklamer rettet mod børn, det andet er et forslag om selvregulering i branchen - og jeg har forbehold over for begge to," siger Birgitte Tufte. Ifølge tal fra Socialforskningsinstituttet er TV det medie, børn bruger mest og skolebørn ser igennemsnit TV i to timer og 49 minutter hver dag. Børn før skolealderen ser ikke nær så meget TV, men de forstår tilgengæld ikke TV-reklamer. Først omkring syv-års alderen opdager børn, at der er forskel på reklamer og børne-TV, men helt op i 12-års alderen kan børn have svært ved at forstå hensigten med reklamer, konkluderer Birgitte Tufte i sin rapport "Børn og TV-reklame". Rapporten indgår som en del af hendes forskningsprojekt, som er en del af et stort forskningsprojekt, der er støttet af forskningsrådene, og som hedder "Pigers og drenges hverdagsliv - 1997-2002". Et forbud vil tidligst kunne forhandles på plads under Folketingets mediepolitiske forlig i år 2000."

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg
TV

Melding om nyheder skaber usikkerhed blandt TV 2-medarbejdere

Tillidsrepræsentant håber ikke, at medarbejderne søger væk som følge af den uafklarede situation hos TV 2. 
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Photo: Henrik Montgomery/AP/Ritzau Scanpix
Aviser

Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år

For abonnenter

Foto: Flindt Mogens/Ritzau Scanpix
TV

Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer

For abonnenter

Foto: Stine Bidstrup/ERH
TV

Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser

For abonnenter

Foto: Finn Frandsen
Aviser

Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022

For abonnenter

Seneste nyt

  • Melding om nyheder skaber usikkerhed blandt TV 2-medarbejdere – 16.18
  • Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år – 15.12
  • Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4 – 14.09
  • Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser – 13.22
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer – 12.27
  • Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022 – 12.15
  • Bestyrelsesmedlem retter skarp kritik mod ledelsen i JP/Politikens Hus – 12.00
  • North Media ramte nedre ende af egen prognose i 2022 – 11.40
  • Filminstituttet lancerer online filmtilbud til dagsinstitutioner – 10.50
  • Pressechef i Klimaministeriet skifter til rådgiverstilling – 10.20
  • Yousee-ejer hopper på stedet – 09.32
  • Aller Medias topchef: "Vi skal også være levedygtige i den digitale arena" – 08.25
  • Gannett sløjfer kommentarspor på de fleste af sine nyhedssites – 08.04
  • Danske biblioteker møder økonomisk pres af stigende digitale udlån – 07.27
  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 5. feb.
Flere nyheder

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • SoMe Manager

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Scrum Master with a practical approach

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • SoMe Manager

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge