MediaWatch

BSkyB bekræfter fodboldsamarbejde

BSkyB betaler omkring 155 millioner for andelen, og BSkyB overtager alle rettigheder til Leeds United's medieaktiviteter i de næste fem år. Undtaget er rettighederne til den engelske Premier League, hvor rettighederne forhandles af ligasammenslutningen.

Nyheden afslutter flere måneders speku-lation omkring forhandlinger mellem Leeds United og diverse aktører på mediemarkedet, og det var oprindeligt opfattelsen at Granada, som for nylig underskrev en lignende aftale med Liverpool Football Club, ville være den foretrukne partner. I en udtalelse fra Leeds United's formand hedder det imidlertid, at klubben især er blevet tiltrukket af BSkyB's internationale netværk, og at det er meningen at BSkyB skal hjælpe Leeds med at opbygge en international profil, så der også kan skabes en omsætning på de oversøiske markeder.

Ifølge det engelske fodboldforbunds regler må intet selskab eje mere end 10% af en klub og samtidig investere i andre, hvilket betyder at BSkyB må reducere sin 11,6% ejerandel i Manchester United. Andre medieselskaber har ligeledes interesser i klubber i fodboldverdenen. Foruden BSkyB og Granada er der tale om kabeloperatørens NTL's 6,3% andel af Newcastle ligesom Carlton tidligere har udtrykt ønske om at overtage dele af Londons største klub, Arsenal.

Få dage før offentliggørelsen af aftalen med Leeds United kunne i øvrigt BSkyB glæde sig over en vellykket premiere på sin nye interaktive fodbolddækning. Det skete med storkampen Arsenal mod Manchester United, hvor Sky Sports lancerede verdens første interaktive fodboldkamp med forskellige kameravinkler, gengivelse af højdepunkter og diverse statistikker tilgængelige for seerne. Den nye interaktive kanal hedder Sky Sports Extra og er åben for alle digitale seere med abonnement på Sky Sports kanalerne.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs