MediaWatch

Nielsen Media Research solgt

Det planlagte køb, som blev annonceret mandag, vil gøre det muligt for VNU at skifte deres fokus for deres operationer væk fra det traditionelle print media til elektroniske medie og markedsinformation.

Mest signifikant, vil New York-baseret Nielsen give VNU give mulighed for at trænge ind på det hurtigtvoksende Internet Rating business, Net Ratings, som leverer information om Internet reklamer og forbrugeradfærd.

VNU oplyser, at imdlemmelsen af Nielsen vil signifikant øge deres earnings over en periode på fem år. Handelen forventes imidlertid at få en negativ effekt på earnings i år 2000.

Analytikere er positive overfor handelen, men siger, at budet var smule højt sat. De kalder handelen et strategisk brilliant skridt, og siger at det vil bidrage til at VNU bliver mindre cyclisk, da business har brug for marketing information uafhængig af den bredere økonomi.

Nielsen' Net Ratings, som executives siger måske går på børsen næste år, forventes at have et stort vækst potentiale.

Tv-ratings operationerne har gjort Nielsen til almindeligt kendt navn i USA, men flere af de store amerikanske networks har i adskillige år være utilfredse over opståede errors i Nielsen ratings.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs