MediaWatch

Medieselskaber flokkes om fodboldklubber

Her i opløbet til genforhandlingerne omkring senderettighederne til Premier League i 2001 kan det være en fordel for Tv-selskaber at købe en andel af fodboldklubberne, for den pris, en andel koster, er nemlig beskeden sammenlignet med de omkring £1 milliard, som senderettighederne forventes at komme til at koste.

Rupert Murdoch's satelit-tv virksomhed BskyB forventes i denne tid at offentliggøre købet af 9,9% af Leeds Sporting, som ejer Leeds United Football Club. Nyheden herom vil højest sandsynligt sætte yderligere skub i de aktiviteter, der i øjeblikket foregår blandt mediavirksomheder, der ønsker at opbygge lignende relationer i de engelske topklubber i fodbold.

BskyB's eksklusive forhandlinger med Leeds sker efter at klubben afviste at forhandle med Granada, som vil kombinere servicestationer og media. Sidste måned købte Granada 9,9% af Liverpool Football Club og overtager dets catering og udvikling af klubbens varemærke.

BskyB vides nu at ligge i forhandlinger med mindst 3 Premier League fodboldklubber om køb af en aktieandel. Udover Leeds er det forhandlinger om køb af 9,9% af henholdsvis Chelsea og Aston Villa.

BSkyB forventes at komme til at betale overpris for fodboldklubbernes aktier. En andel på 9,9% af Leeds er vurderet til at ville koste mindst £8 millioner. Tilsvarende andel af Chelsea koster omkring £15 millioner og for Aston Villa koster en 9,9% aktieandel omkring £8 millioner.

Såfremt det lykkes BSkyB at erhverve sig andele i de engelske fodboldklubber, komme virksomheden til at skulle afhænde en del af sine aktier i Manchester United, hvor BSkyB i forvejen ejer omkring 11%. Ifølge Football Association's konkurrenceregler må en virksomhed nemlig ikke eje mere end 10% af en klub, hvis virksomheden ønsker at investere i flere klubber. Sidste år blokerede Secretary of State for Trade and Industri for Murdoch's tilbud om at købe hele Manchester United for £623 millioner, men der sikkert ikke meget konkurrence kommissionen kan stille op overfor BSkyB's seneste strategi.

Strategien med at købe minoritetsandel kendes fra tidligere i USA, hvor Fox Television opkøbte andele i adskillige sportsklubber. Også andre engelske tv-selskaber har været på udsigt efter at købe andele af fodboldklubber. Sidste måned købte Granada, ITV selskabet som også er medejer af Ondigital, 9,9% af Liverpool Football Club, og overtog samtidig klubbens catering og udvikling af klubbens varemærke. Carlton har tidligere været forbundet med Aston Villa via dets Central TV, og de har også haft forhandlinger med Arsenal.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs