En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
27.08.1999kl. 01.00

Medieselskaber flokkes om fodboldklubber

MediaWatch

Her i opløbet til genforhandlingerne omkring senderettighederne til Premier League i 2001 kan det være en fordel for Tv-selskaber at købe en andel af fodboldklubberne, for den pris, en andel koster, er nemlig beskeden sammenlignet med de omkring £1 milliard, som senderettighederne forventes at komme til at koste.

Rupert Murdoch's satelit-tv virksomhed BskyB forventes i denne tid at offentliggøre købet af 9,9% af Leeds Sporting, som ejer Leeds United Football Club. Nyheden herom vil højest sandsynligt sætte yderligere skub i de aktiviteter, der i øjeblikket foregår blandt mediavirksomheder, der ønsker at opbygge lignende relationer i de engelske topklubber i fodbold.

BskyB's eksklusive forhandlinger med Leeds sker efter at klubben afviste at forhandle med Granada, som vil kombinere servicestationer og media. Sidste måned købte Granada 9,9% af Liverpool Football Club og overtager dets catering og udvikling af klubbens varemærke.

BskyB vides nu at ligge i forhandlinger med mindst 3 Premier League fodboldklubber om køb af en aktieandel. Udover Leeds er det forhandlinger om køb af 9,9% af henholdsvis Chelsea og Aston Villa.

BSkyB forventes at komme til at betale overpris for fodboldklubbernes aktier. En andel på 9,9% af Leeds er vurderet til at ville koste mindst £8 millioner. Tilsvarende andel af Chelsea koster omkring £15 millioner og for Aston Villa koster en 9,9% aktieandel omkring £8 millioner.

Såfremt det lykkes BSkyB at erhverve sig andele i de engelske fodboldklubber, komme virksomheden til at skulle afhænde en del af sine aktier i Manchester United, hvor BSkyB i forvejen ejer omkring 11%. Ifølge Football Association's konkurrenceregler må en virksomhed nemlig ikke eje mere end 10% af en klub, hvis virksomheden ønsker at investere i flere klubber. Sidste år blokerede Secretary of State for Trade and Industri for Murdoch's tilbud om at købe hele Manchester United for £623 millioner, men der sikkert ikke meget konkurrence kommissionen kan stille op overfor BSkyB's seneste strategi.

Strategien med at købe minoritetsandel kendes fra tidligere i USA, hvor Fox Television opkøbte andele i adskillige sportsklubber. Også andre engelske tv-selskaber har været på udsigt efter at købe andele af fodboldklubber. Sidste måned købte Granada, ITV selskabet som også er medejer af Ondigital, 9,9% af Liverpool Football Club, og overtog samtidig klubbens catering og udvikling af klubbens varemærke. Carlton har tidligere været forbundet med Aston Villa via dets Central TV, og de har også haft forhandlinger med Arsenal.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 
  • Stig Ørskov: Nedskæringer handler i høj grad om at sikre økonomi under printaviser
  • Avishuse hæver priserne: ”Vi er fuldstændig på det rene med, at vi spænder buen"

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti har bandlyst brugen af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Foto: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

For abonnenter

Foto: Colourbox
Digital

Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge