MediaWatch

ONdigital vokser

En af årsagerne til den specielle situation i Storbritannien er eksistensen af den digitale terrestriske platform ONdigital, som er det eneste egentlig kundeaktive terrestriske sendenet i digital format i Europa.

ONdigital har netop offentliggjort at man i sine første 6 måneder har erhvervet 250.000 kunder, hvilket for alvor etablerer ONdigital som en seriøs konkurrent til DTH-platformen BSkyB. I juni måned alene fik man 68.000 nye kunder, og ONdigital's mål er at have 2 millioner kunder inden for de første tre år af platformens levetid. Senere i august vil BskyB i øvrigt offentliggøre nye tal for sin digitale udvikling.

ONdigital's 30 digitale TV-kanaler kan modtages med en almindelig stuean-tenne, men det er dog stadig nødvendigt med en digital boks for at kunne omsætte de digitale signaler til fjernsynet. Ondigital satser på at kunne tilbyde gratis e-mail mod slutningen af året efterfulgt af homeshopping og homebanking tjenester i løbet af næste år.

Både ONdigital og BSkyB's succes med digital-TV har sat gang i debatten om, hvornår den totale overgang fra analog transmission til digital skal ske. Det er de digitale platformes vurdering, at det skal ske mellem år 2008 og 2010, hvorefter samtlige TV-husstande i sagens natur vil modtage digital-TV via enten DTH-markedet (BSkyB), ONdigital eller kabel-TV.

Efter annonceringen af de nye tal blev ONdigital dog ramt af dårlige nyheder med meddelelsen om, at selskabets direktør Stephen Grabiner træder tilbage efter mindre end 18 måneder på posten. Nyheden har vakt en del opmærksomhed i Storbritannien, da det blev antaget at Stephen Grabiner var blevet lokket af Murdoch med en særdeles lukrativ stilling i et af News Corp's nye Internet selskaber, eVentures. I følge Grabiner selv var han meget tæt på at acceptere tilbudet fra Murdoch, men valgte i stedet at sige ja til en stilling hos Apax Partners - en venture kapital virksomhed.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs