MediaWatch

Tele regulering bør ligge i kulturministeriet

"I teorien skulle Tele Danmark dels have mulighed for at forhandle priser med de enkelte tv-stationer, ligesom man kan sikre, at sammensætningen af tv-kanaler giver et alsidigt udbud. Mange har imidlertid svært ved at forestille sig, at Tele Danmark kan presse prisen på en tv-kanal, hvis først seerne har stemt den ind til den forud annoncerede pris. Det kan også være svært at se, hvordan Tele Danmark skal kunne droppe kanaler, som måske har fået mange stemmer. Skulle det sidste alligevel ske for at opfylde det politiske ønske om alsidighed i programudvalget, har brugerne fået en mulighed for at klage. Telestyrelsen kan komme ind i billedet som den instans, der skal afgøre, hvad der menes med 75bekendtgørelsens tekst om, at det samlede programudbud skal være alsidigt sammensat. Opgaven gøres ikke lettere af, at bekendtgørelsen ikke specificerer, hvad alsidighed er - hvorfor det i princippet er helt frit slag for Telestyrelsens vurderinger. Medieforsker Frands Mortensen er ikke i tvivl om, at der bør foretages radikale ændringer, så hele området atter kommer under kulturministeriets vinger. ""Vi skal tilbage til den løsning, som H.P. Clausen lavede, da han blev kulturminister. Han sikrede, at hele telereguleringen kom til at ligge under kulturministeriet, siger Frands Mortensen. Efter hans opfattelse gør tidens sammensmeltning af tele, IT og medier kun denne opgave endnu mere presserende. Når to områder smelter sammen, duer det nemlig ikke at have dem liggende under to forskellige ministerier, der arbejder ud fra to forskellige lovgivninger, mener han. ""Vi har tidligere set skandaler, hvor f.eks. kommunika-tions-satellitter og DBS-satellitter, (deciderede tv-satellitter, red.), blev behandler forskelligt, fordi de lå i to forskellige ministerier, pointerer han."

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs