MediaWatch

TVS spøger

Selv om stationen for længst har indstillet sine transmissioner, koster den fortsat Tele Danmark store milliontab. Den samlede regning på sportseventyret har nu oversteget 400 mio. kr. Ifølge det nye regnskab fra TV-S, der netop er indsendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tabte resterne af sportskanalen sidste år 64 mio. kr., et beløb der skal lægges oven i forrige års underskud på hele 356 mio. kr. Da tv-stationen drejede nøglen om, besluttede Tele Danmark at videreføre selskabet bag sportskanalen. Tilbage i 1997 indgik selskabet nemlig en aftale om leje af satellitkapacitet, der løber frem til marts 2002. Et forsøg på at videreudleje denne kapacitet er imidlertid kikset totalt for TV-S A/S, fordi priserne på markedet er raslet ned i 1998. I årsberetningen betegner TV-S-bestyrelsen, der består af ledere fra Tele Danmark Kabel-Tv, 1998-resultatet som »meget utilfredsstillende«. Bestyrelsen oplyser i regnskabet, at TV-S i løbet af 1999 vil blive fusioneret ind i Tele Danmark-koncernen. Et godt gæt kunne være, at det sker, fordi Tele Danmark gerne vil kunne fremføre de store tv-underskud i sit eget skatteregnskab. Sportskanalen gik i luften for fuld musik i marts 1997, i første omgang med ukodede programmer, og senere med en månedlig opkrævning på 99 kr. Med Preben Elkjær som frontfigur og administrerende direktør skulle TV-S skabe et gennembrud for betalings-tv i Danmark. Tele Danmark kalkulerede således med, at TV-S allerede i sit første leveår kunne hente 50.00 abonnenter. Fra TV-S gik over til at kode programmerne 1. oktober 1997, gik der imidlertid kun tre måneder, inden alle forventningerne var sprængt i stumper og stykker, og Tele Danmark skyndsomst havde drejet nøglen om på den unge station. Hver eneste dag i sportskanalens 10 måneder korte liv kostede over en million kroner, fordi under 10.00 danskere bed på krogen og købte abonnement.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs