MediaWatch

Jens Rohde svarer Tove Videbæk: V har stærk kulturprofil.

Jens Rohde: Det er ganske enkelt for groft, når Kristeligt Folkepartis medieordfører siger, at vi i Venstre kun interesserer os for kroner og ører. Mit indlæg til Media Coms konference var det stærkeste kulturpolitiske indlæg om medier, der overhovedet er blevet holdt. Jeg kom med en lang række kulturpolitiske betragtninger og definerede en lang række public service opgaver, og opfordrede tilmed til, at man lavede en kulturpolitisk profil på hver kanal samt oprettede et statens programråd, som skulle fungere ligesom statens teaterråd i forhold til public service. Ingen andre har udtalt en så stærk og klart defineret kulturpolitik på dette område. I stedet begrænser man sig til at mene, at bare det er statsejet, så er det public service. Men sådan spiller klaveret jo tydeligvis ikke. Man kan sagtens lave kulturpolitik via det kommercielle marked. Det handler blot om, at vi som politikere lever op til vores ansvar og definerer, hvilken kulturpolitik vi vil have, sender den enkelte kanal i udbud og laver en koncessionsaftale. At Tove Videbæks fantasi ikke er større skuffer mig, og det må bero på hendes blinde foragt for alt, hvad der er kommercielt. Det kommer man desværre ikke langt med i medieverdenen de næste 15 år. Derudover fastholder jeg, at så længe man ikke kender forskel på dynamisk og statisk multiplexning, har man et problem. Eksperterne giver ikke altid objektive svar. Det har vi adskillige eksempler på i dansk mediepolitik. Tænk bare på frekvensallokeringerne i Telestyrelsen gennem årene og Skovbyrapportens ord om, at der i en digital tv-blok kun er plads til 4 kanaler. Det er jo lodret forkert, og havde det ikke været for Venstre, havde det fået lov at stå til troende. Det ville blot have begrænset borgernes valgmuligheder og skubbet udviklingen endnu længere ud i fremtiden. Om det markedsmæssige kan man sige, at kulturministerens idé med forbud over for børnereklamer på tv er så hovedrystende naivt, at det med al tydelighed viser, at ministeren handler på tro og ikke viden. Det vil kun medføre, at vi sender penge ud af landet. intet andet. Medmindre man ønsker at sætte udviklingen i stå, så er det for dårligt, når man ikke gider at interessere sig for de mekanismer, som bevæger sig ud over en kulturpolitik, som tilmed begrænser sig til at hylde licensbetalt tv og radio uden så meget som at diskutere indhold. Tyndt, tyndt tyndt!!!!!!

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs