MediaWatch

Kulturministeren skal ind i fodboldsag

"Det mener det socialdemokratiske medlem af Folketingets kulturudvalg Peder Sass. Han vil derfor bede kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R) om at undersøge, hvilke forhold styrelsen lagde til grund, da den fastsatte prisen for rettighederne til kampen til 2,8 mio. kr. Både DR og TV 2 mener, at det er alt for dyrt, og de har begge sagt nej til at købe rettighederne af TV3. Derfor vil kampen onsdag blive vist på TV3s søsterkanal 3+, som kun 68 procent af seerne kan se. Han forstår godt, at TV3 gerne vil tjene så meget som muligt på de rettigheder, stationen har købt. Men han mener til gengæld, at Konkurrencestyrelsens pris er for høj. Peder Sass vil blandt andet have belyst, hvor stor en avance den sælgende tv-station skal have lov til at beregne sig. Bliver prisen for høj, vil det være fuldstændigt umuligt for public service kanalerne at sende de store sportsbegivenheder. Loven er en dansk udmøntning af et EU-direktiv om, at medlemslandenes licensbetalere skal kunne se nationale sportsbegivenheder uden at betale ekstra. Ved begivenheder som en landskamp skal 90 procent af seerne kunne modtage signal fra den station, der sender kampen. Er det ikke muligt, skal kampen tilbydes en større station, dvs. DR og TV 2. Disse regler gælder ved sportsbegivenheder som damehåndbold og fodboldlandskampe. I tilfældet Danmark-Wales havde DR budt 750.000 kr. og reelt regnet med en pris på mellem en og to mio. kr., mens TV3 havde tilkendegivet, at rettighederne var mindst 4 mio. kr. værd. Konkurrencestyrelsen fastsatte i samråd med Konkurrencerådets formand prisen til 2,8 mio. kr. Det konservative medlem af kulturudvalget, Brian Mikkelsen, har tiltro til Konkurrencestyrelsens pris: ""Hvis TV2 og DR vil være public service kanaler, må de betale prisen for det. Kampene bør handles til markedspris, så vil de enkelte sportsgrene få langt flere penge ud af det, og der vil blive flere penge til børne- og ungdomsarbejde"", siger Brian Mikkelsen."

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs