MediaWatch

Umuligt valg

Og selvom branchen gennemsyres af vedvarende rygter om, at det er adskillige uger siden, at der blev truffet en principiel beslutning om, hvilken digital platform, der er blevet den foretrukne i Søborg - og som dermed forhåbentlig kommer til at danne standard for hele produktionsmiljøet - kan vi altså ikke gå på sommerferie med denne viden.

Gennem de seneste måneder har det ikke skortet på hverken spekulationer eller fantasi, når hovedaktørerne har bevæget sig rundt i miljøet. Hvem så specielt glade ud - og hvem glimrede ved fravær.

I forbindelse med NAB kunne Sony annoncere, at de havde overbevist en række internationale broadcastere om, at de burde satse på enten SX-formatet eller et helt nyt digitalt format, der udvikles i samarbejde med italienske RAI, og som ventes leveringsklart til efteråret.

Og da Panasonic samtidig har nedtonet den danske profafdelings profil ved at centralisere og koordinere markedsføringen fra Tyskland, har det efter manges mening efterladt Philips - og dermed Danmon - som det mest indlysende alternativ til Sony.

Gennem en årrække har Sony haft vanskeligt ved at leve op til sit eget ønsket om at være end-to-end leverandør. Mindst et led i kæden har hele tiden drillet. Men netop Sony's problemer gav broadcasternes en kærkommen undskyldning for at udskyde beslutningen om valg af digital platform.

Ifølge de seneste forlydender har Sony nu fået alle led til at fungere, og derfor betragtes de af mange som storfavorit også på det danske broadcastmarked. Ikke mindst efter annonceringen af det nye samarbejde med Avid.

Omvendt er der også sund logik i betragtningen om, at DR - som den første af de danske public service broadcastere - vil have et ønske om at placere ordren så bredt som muligt for ikke at blive for afhængig af en for snæver leverandørkreds og med systemer, der ikke kan fungere med den øvrige del af markedets produkter. Og derfor kunne det måske være naturligt at lade valget falde på Panasonic/Ikegami/Philips/Danmon.

For Danmons Ole Clausen vil denne løsning selvfølgelig være en yderligere fjer i hatten efter at hans firma for mindre end et år siden løb med broderparten af TV2-licitationens 100 millioner. Men hvis DR-ledelsen føler, at de har en interesse i et mangfoldigt leverandør-netværk, vil denne løsning måske heller ikke virke tiltrækkende, da man så kunne frygte, at der igen ville komme til at stå Danmon på for stor en del af den kommende platforminvestering, der på nationalt plan må forventes at løbe op i et milliardbeløb.

Fra DR forlyder det, at man - som det foreskrives i licitationsreglerne - vil benytte den kommende måned til at forhandle med de udvalgte leverandører, og i mellemtiden kan vi andre så gætte videre i en forvisning om, at uanset hvilken platform, der vælges, vil den i forhold til morgendagens udbud være både for dyr og for teknisk begrænset. Naturen i den digitale verden præges nemlig af en stadig stejlere udviklingskurve, som ikke tager hensyn til den analoge verdens bestræbelser på kompabilitet, og derfor vil der under alle omstændigheder ikke blive tale om en "livsinvestering" i traditionel forstand.

For den enkelte TV-station er der selvfølgelig tale om en alvorlig beslutning, men for resten af produktionsmiljøet er TV-stationernes koordinering af platform af afgørende betydning, og derfor må vi håbe, at hele branchen kan blive enige om at satse på det samme tekniske niveau på samme tid således, at produktionsmiljøet ikke tvinges til at investere i parallel-systemer, der ikke supplerer hinanden.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs