MediaWatch

TvDanmark relancerer interactive med stærke samarb

TvDanmarks interaktive tjenester står i relanceringens tegn. Ifølge den handlingsplan, som adm. direktør Lars Hjørne, TvDanmark Interactive, har udarbejdet, vil der inden for de næste 12 måneder ske en relancering af TvDanmarks lineære tekst-tv, lancering af interaktivt tekst-tv, relancering af www.tvdanmark.dk og udvikling af mobiltelefontjenester. Han lægger ikke skjul på, at TvDanmark vil gå meget målrettet efter det unge segment, og at det primært vil komme til at handle om underholdning, som også er målet for tv-stationen.

Samtidig er den fjerde tv-station på markedet, TV3, ved at opgradere sine aktiviteter med Morten Kaare Pedersen som ny leder af TV3 Electronic Publishing. Der tegner sig på dette sæt et billede af to nationale aktører, nemlig DR Online og www.tv2.dk og to skandinaviske, nemlig TV3, der har interesser i Norge, Sverige. Finland og i Baltikum og SBS, der har interesser i bl.a. TV Norge og Kanal 5 i Sverige.

TvDanmark Interactive a/s blev stiftet i august 1998 og er resultatet af en målrettet satsning på interaktive tjenester relateret til tv-mediet. Det sker med en interessant ejerskabskreds: SBS Interactive, der ejes af SBS med 51% og Telenor med 49%, har 75% af aktierne, mens Schibsted har de resterende 25%.

Det er SBS-veteranen Jan Steinberg, der er bestyrelsesformand, og dermed er også TvDanmark Interactive et skandinavisk anliggende. Traditionelt ligger både TvDannmark og TV3 i baghjulet på de to store nationale stationer, men der hersker enighed om, at det bliver svært at komme udenom en kraftig markering på både tekst-tv og internet, hvis de vil udnytte de nye kommercielle og egenpromoveringsmæssige muligheder.

Større ressourcer

Hos TvDanmark Interactive er ambitionsniveauet højt, og Lars Hjørne siger, at forventningerne til relanceringerne er betydelige.

- Det er korrekt, at vi tidligere har forsøgt os med tekst-tv, interaktivt tekst-tv og med internettet i rene TvDanmark- og før det Kanal 2 og Kanal Danmark-rammer. Nu er det lagt ind i et regi med større samarbejdspartnere og flere ressourcer at trække på, og dermed mener vi, at vi for alvor har fået opbygget den nødvendige teknologiske og videnmæssige platform.

TvDanmark Interactive opbygger tjenesterne lineær tekst-tv, interaktiv tekst-tv, interaktive tv-spil, internet og telefontjenester, og det sker ifølge Lars Hjørne med en satsning på de 15-40-årige. På dette område har TvDanmark på tekst-tv øget sin andel af seningen fra 3,9% i 1998 til 19,7% i år (begge tal uge 7) i det kommercielle univers (TV2, TV3 og TvDanmark). den potentielle styrke i TvDanmark er netværket af otte lokale tv-stationer, der muliggør kombinationen af lands- og lokalannoncering på tekst-tv.

For at kunne konkurrere på nyhedssiden, som TvDanmark ikke har nær de samme ressourcer til som DR og TV2, er der indledt et samarbejde med Berlingske Online.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Seneste nyt

Se flere jobs