MediaWatch

TV 2 ønsker synergi mellem programmer og tekst-tv

TV2 er kommet godt fra start med sin hjemmeside www.tv2.dk, der blev lanceret 14. oktober: Det fremgår af en opgørelse fra AIMs Market Monitor fra 4. kvartal sidste år. TV2 placerer sig klart foran DR Online, men i passende afstand fra netportalen Yahoo og topscoreren Jubii, der har besøg af tæt ved halvdelen af dem, der inden for den seneste måned har været på nettet.

TV2 er kommet godt fra start med sin hjemmeside www.tv2.dk, der blev lanceret 14. oktober: Det fremgår af en opgørelse fra AIMs Market Monitor fra 4. kvartal sidste år. TV2 placerer sig klart foran DR Online, men i passende afstand fra netportalen Yahoo og topscoreren Jubii, der har besøg af tæt ved halvdelen af dem, der inden for den seneste måned har været på nettet. For TV2 indebærer den øgede brug af internettet generelt, at brugen af tekst-tv også er steget markant, nemlig 19,6%, og denne udvikling skønner afdelingschef Christian Preytz, der leder TV2s interaktive tjenester, vil fortsætte.

Den hurtige vækst for tv2.dk skyldes imidlertid ikke nødvendigvis primært det programrelaterede indhold. For at øge den kommercielle værdi er hjemmesiden gjort målgrupperelateret og den indeholder ud over bl.a. spil også kommercielle sites om bl.a. job, rejser og boliger. Når netop internettet har en stedse mere central rolle i TV2s kommercielle univers skyldes det, at det forventes, at kravet til den kommercielle interaktivitet vil vokse dramastisk i de kommende år. Det indebærer bl.a., at annoncører på tv i stigende grad vil kunne henvise kunder til tekst-tv, TV-Fonen eller internettet for yderligere information eller bestilling.

Internettet kan imidlertid også få en anden rolle. TV2 har overvejelser om mulighederne for at indføre brugerbetaling på sigt, og med den teknologiske udvikling, der pt. peger mod et "hjemme-netværk" - altså en sammensmeltning af al elektronik fra tv og telefon til bageovn - er der også på denne led lagt op til interaktivitet. Et andet element vil være, at man via sin digitale videooptager kan gå direkte på i tv-diskussioner - som nogle tv-stationer i dag praktiserer det med e-mails, herunder CNN.

- Der er mange fremtidsmuligheder, men opgaven her og nu handler om at øge bruger af såvel tekst-tv som af nettet og dermed gøre det mere kommercielt interessant. Derfor arbejder vi på at lave bl.a. spille- og chatsites og også at øge dialogen om TVs programmer, så trafikken optimeres. I tilknytning til helt aktuelle begivenheder er interessen enorm, og det oplevede vi med "klassikeren" Tour de France på nettet. Det var en solid succes, og erfaringerne herfra har vi arbejdet videre på.

Bredt rettet

TV2s hjemmeside er bredt rettet og minder på mange måder om dagbladenes. Der er redaktionelle aktiviteter, og der er annonceaktiviteter. Men derudover er der etableret en zone, der handler om underholdning og fritid, og det kan indebære, at internettet får et yderligere løft. Som alle andre medier er successen for tv-stationernes hjemmesider afhængig af brugernes vaner og adfærd, og selv om det ikke er god latin i de kredse er det fortsat hurtigere at tænde for tekst-tv-delen i B&Oet, lytte til radioen elkler slå efter i avisen.

- Vi kunne godt ønske os hurtigere transmissionsmuligheder, men det ligger i Tele Danmarks regi. ISDN-forbindelsen er en mellemstation, der jo på et tidspunkt afløses af ADSL, som giver mulighed for reelt at distribuere programmer direkte på nettet, siger Christian Preytz.

Som det ser ud nu, varer det ifølge ham ikke længe, før de interaktive tjenester hos TV2 når ligevægt mellem sorte og røde tal.

- Selv om det koster nogle penge at etablere og drive de interaktive tjenester ligner det slet ikke, hvad man kender fra tv-programvirksomhed. Vi beskæftiger nu 35 personer mod 23, da vi udelukkende havde tekst-tv relaterede produkter. Det skyldes imidlertid også, at vi kan genbruge en stor del af de informationer, vi anvender til nyhedsformidlingen, fra tv eller fra tekst-tv.

Mere fra MediaWatch

Koda opponerer mod ny musikpolitik i DR

Nye retningslinjer i DR betyder, at kommercielt udgivet musik som udgangspunkt ikke længere skal bruges i programmer. Men public service-stationen bør have fokus på andet end katalog-musikken, mener Kodas adm. direktør.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs