En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
03.05.1999kl. 01.00

NAB gav ikke svaret

MediaWatch

Selvom Sony kunne proklamere nyt venskab med Avid i et udviklingssamarbejde omkring DVCAM og MPEG med 24 billeder i sekundet og et klart sigte på HDTV, fortælle om nye serverløsninger i samarbejde med IBM og kapring af storkunder som CNN, CBS og FOX, er Panasonic ikke endegyldigt slået af banen. DVCPro er stadig uhyre populært, og på NAB lovede Matsushita-præsident Yoichi Morishita som ejer af Panasonic at lægge ekstra kræfter i udviklingsarbejdet - og at sænke priserne på mange af de eksisterende produkter. Mens den nye samarbejdsakse - Sony, Avid IBM - resulterede i bekymrede miner hos konkurrenterne, er det imidlertid et stadig mere påtrængende spørgsmål, om det overhovedet er på dette område, at slaget om fremtidens marked kommer til at stå.

Mentalt har broadcastindustrien over årene tiltaget sig patent på elektronisk formidling af nyheder og underholdning, men NAB afslørede, at branchens traditionelle giganter har vanskeligt ved at følge mulighederne i den eksplosive digitale udvikling, der allerede har betydet, at formidlingsmonopolet er forsvundet.

Internettet har vendt op og ned på det traditionelle verdensbillede, og broadcastere, der endnu ikke har fået øje på dette, kunne få sig en verbal opsang af CNNs Ted Turner - der kan opleves "live" på NABs hjemmeside. Og hvis dette ikke var nok, kunne de sammen med de gamle kolleger diskutere den chokerende nyhed, at tidligere års mini-udstiller - det i broadcast-kredse hidtil næsten anonyme Broadcast.com, der tilbyder transmissioner via nettet - umiddelbart inden messen var blevet handlet til den nette sum af 7,6 milliarder dollars.

Derfor er det også meget betegnende, at Las Vegas Convention Center's tre store udstillingshaller, der var spækket med industriens traditionelle broadcastudstyr, ikke formåede at skabe den samme besøgerinteresse som den noget mindre multimedia-udstilling på Sands Convention Center og de tre konferencespor, der havde NewMedia som tema, og hvor broadcasterne blev bombarderet med opfordringer til at handle nu, hvis de vil være sikre på en plads i morgendagens TV-marked, der med en distribution via Internet og bredbånd vil blive drevet af helt nye innovative aktører.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. Opdateres.
  • Stig Ørskov: Nedskæringer handler i høj grad om at sikre økonomi under printaviser
  • Avishuse hæver priserne: ”Vi er fuldstændig på det rene med, at vi spænder buen"

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Foto: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Foto: Colourbox
Digital

Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Seneste nyt

  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Intelligence Specialist

  • Senior Porteføljemanager

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge