MediaWatch

City of Angels

Ny filmkoncern

- Samarbejdet giver en fleksibel organisation, hvor vi kan reagere hurtigere, siger producer Ulrik Bolt Jørgensen, Angel Arena. - Samtidig har vi et solidt fundament, der sikrer, at vi kan tænke langsigtet. Hvor vi som lille producent tidligere skulle tjene penge på hvert projekt, har vi nu fået kapital til at udvikle projekter og satse på dem.

- Det er rart at komme ind i en ledelsesmæssig struktur, siger Thomas Gammeltoft, Angel Film & Lyd samstemmende. - Nu laver vi forretningsplaner for både det enkelte selskab og for hele koncernen, og det bevirker, at vi ikke længere hele tiden lever 'fra hånden til munden'.

Bindingerne mellem de enkelte enheder forbliver dog løse. I forhold til distributionsselskabet laves der aftaler på konkurrencemæssige vilkår. Angel Distribution får bare 'first look' på projekterne. Når Angel Arenas to aktuelle filmprojekter "Falkehjerte" og "Flugten fra Jante" distribueres af hhv. Buena Vista og Warner Metronome, så skyldes det dog, at kontrakterne var på plads, inden Angel strukturen eksisterede.

Der er flere spillefilm i forproduktion hos de to selskaber, og den langsigtede strategi opererer med en produktion på 3-5 spillefilm om året foruden TV-produktion og måske en reklamefilm afdeling. Poul Erik Lindeborg, Angel Scandinavia (rettighedsselskabet), regner med, at man har nået dette produktionsmål om 2 år, at man til den tid kan se tilbage og vurdere, hvordan synergien virkede. Han udgør sammen med Ulrik Bolt Jørgensen og Thomas Gammeltoft en 'green light gruppe' for hele koncernen, som på ugentlige møder vurderer, hvor mange penge der skal sættes i projekterne, eller om man overhovedet skal gøre det.

Ulrik Bolt Jørgensen var den første, der kom med i Angel-familien med en kapitalindsprøjting fra Angel Films ejet af Mogens Glad. Siden er Thomas Gammeltoft kommet med, men begge har været med i opbygningen og haft stor indflydelse på, hvordan strukturen skulle se ud. Når denne struktur er indarbejdet, altså i løbet af et par år, mener de ikke, at der er noget til hinder for, at andre produktionsselskaber slutter sig til familien.

- Der er plads til flere selskaber i strukturen, men vi skal have den på plads først, siger Thomas Gammeltoft.- Desuden kan vi altid oprette ad hoc selskaber.

Lige nu går man med seriøse planer om at oprette et reklamefilm selskab, forstået som en 'stald' af instruktører med erfaring fra reklame- og/eller spillefilm, som man så vil markedsføre over for reklamekøberne. Man leder p.t. efter en producer med godt kendskab til branchen.

Størrelsen sikrer troværdighed

Især på TV-siden betyder størrelsen af det nye selskab noget. Det virker mere troværdigt på broadcasterne, og man vil nu ud og konkurrere med de etablerede, store producenter.

- Vi kan alle genrer fra solide dokumentarprogrammer til light entertainment, siger Thomas Gammeltoft. - Planen er at udvikle og producere serier til landsdækkende TV, f.eks. at sætte et par forfattere til at skrive en 'bibel' til en lang serie, så vi kan præsentere et færdigudviklet projekt, som er nemmere at tage stilling til.

Man regner med at benytte sig at eksisterende kontakter til instruktører og forfattere, men nogen fast tilknytning bliver der ikke tale om.

- Til gengæld vil vi gerne tilbyde unge producere deals på et eller flere projekter, hvor Angel så kan udfylde behovet for erfaring, tilføjer Ulrik Bolt.

Karakteristisk for Angel Films er det, at man gerne tager de langsynede briller på. Man vil være klare til fremtidens TV; Video-On-Demand og DVD-distribution. Facility-afdelingen Angel Enighedens Online har således fuld kapacitet til DVD-produktion (masters m.v.).

- Vi havde egentlig planer om også at inkludere ejerskab af biografer i konceptet, men da vi så på den digitale udvikling, blev vi enige om, at det måske snarere var som broadcastere, vi havde en fremtid med individuel adgang til en filmbank, siger Poul Erik Lindeborg

- Det er spændende at arbejde med Poul Erik og Mogens Glad, siger Ulrik Bolt Jørgensen. - De er vant til at se 5-10 år frem. Vi forbereder os på en TV-form, hvor seerne ikke bare ser, men gør TV. Det bliver et interaktivt medie. De tanker ville vi aldrig selv have gjort på nuværende tidspunkt.

På rettigheds- og ditributionssiden er Angel films ikke blot et dansk selskab. Man køber filmrettigheder til hele Skandinavien og videresælger så biograf og videorettigheder i Norge og Sverige. Herhjemme har man så Angel Distribution til biograferne, men ingen videodistribution. For hele Skandinavien vil man selv forhandle TV-rettighederne. Køb af rettigheder på internationalt plan indebærer også, at man vil gå ind som co-producenter mod at få de skandinaviske rettigheder.

- Vi regner med en base på 12-15 titler pr. år, både udenlandske og danske, siger Poul Erik Lindeborg. - Foreløbig mest til art cinemas, men senere vil vi på banen med større film.

Lægger man aktiviteterne i alle selskaberne og i hele Skandinavien sammen, regner Poul Erik Lindeborg med, at man allerede i år når en omsætning på 60-80 mio. kroner i Angel Films

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs