MediaWatch

Færre afviklede reklamer på TV

Men utilfredse seere, som ikke brød sig om for mange, lange og ikke særligt gode reklamer, har også haft betydning og fået især TV3 til at sadle om. Hos TV3 har prispolitikken i 1998 været den, at der ikke længere skulle gives ved dørene. Det har blandt andet betydet et fald i antallet af annoncører fra 420 til 366 samt et markant fald i antallet af gennemsnitlige antal daglige spots. Men informationschef Niels Jørgen Langkilde fra TV3 afviser, at stationen skulle have tabt penge på forehavendet: Vi hævede priserne og stoppede alle rabatter i 1998, fordi vi ville have bedre og færre reklamer. Hvis vi ikke havde gjort det, var vi blevet oversvømmet af dårlige tv-reklamer. Til gengæld stod TvDanmark klar til at tage godt imod dem, der gik fra TV3, og deres andel af reklamekronerne er steget i 1998, hvilket også skal ses i lyset af, at kanalen blev landsdækkende. Året bød ikke på de store ændringer, hvad angår de ti mest reklamerende koncerner.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs