En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
29.01.1999kl. 12.00

TV bliver den personlige hofnar

MediaWatch

"I 2020 vil ens personlige hofnar have en bedre, humoristisk sans; den vil kunne svare og endog le ad ens vittigheder". Han forudser, at hvert hjem vil have virtual-reality underholdningsværelser og informationsværelser, hvor man kan lære, undervise og kommunikere. Rolf Jensen siger, at det oplevede forhold mellem virkelighed og fantasi bliver mindre.

TV bliver den personlige hofnar

De danske tv-stationer er kun i begrænset omfang rustet til at møde markedets krav til målrettede programmer og interaktivitet inden for de næste fem år. Fremtidssforskeren Rolf Jensen, Instituttet for Fremtidsforskning mener, at tv-stationerne bliver nødt til at fusionere med andre medier for at få de nødvendige ressourcer. Segmenteringen vil fortsætte, og det vil kun være muligt at samle mange seere til helt specielle begivenheder.

TV's fremtid

Tv får allerede inden for de næste år forstærket sin rolle som hjemmenes personlige "hofnar". Det konstaterer fremtidsforskeren Rolf Jensen, der er direktør for Instituttet for Fremtidsforskning. I sin bog "The Dream Society", der udgives senere på året i USA, siger han, at tv allerede i dag giver hvert hjem, hvad der svarer til en hofnar. "I 2020 vil ens personlige hofnar have en bedre, humoristisk sans; den vil kunne svare og endog le ad ens vittigheder". Han forudser også, at hvert hjem vil have virtual-reality underholdningsværelser og informationsværelser, hvor man kan lære, undervise og kommunikere.

- For at forstå udviklingen for de elektroniske medier skal man betragte, hvad der sker i verden omkring os. Her er hovedessensen, at det oplevede forhold mellem virkelighed og fantasi bliver mindre. Vi får en virkelighed, der i stigende grad er menneskabt og derfor ofte syntetisk i sit udgangspunkt. Ser vi f.eks. på den afrikanske savanna med dets bestand af vilde dyr og sammenligner med de store temadyreparker - herhjemme har vi bl.a. Knuthenborg Sarari Park - kommer de til at ligne hinanden stadigt mere. Mennesket går ind og regulerer dyrenes eksistensmuligheder, og allerede dag bliver de fodret begge steder. Derfor er betegnelsen "vilde dyr" i grunden en illusion. Oplevelsen af dem vil på et tidspunkt være det samme, hvad enten man ser dem i Afrika eller på Lolland, siger Rolf Jensen.

Han peger på, at tv-stationerne i de kommende år vil undergå store forandringer, fordi markedet med den digitale udvikling og integreret elektronisk kommunikation vil efterspørge andre produkter, end de, der udbydes i dag.

Flere fusioner

- Helt overordnet kan man frygte for dansk tvs fremtid. Går vi til udlandet, oplever vi i stigende grad sammensmeltninger og opkøb af allehånde typer medier, og frem for alt vil tv-stationerne blive koncentreret på langt færre hænder. Også de udenlandske tv-selskaber, der opererer i Danmark, MTGs TV3 og 3+ samt Scandinavian Broadcast Systems TvDanmark kæmper for at ekspandere og blive større i erkendelse af, at et segmenteret marked kræver langt større ressourcer.

Derfor vil det også være interessant at se, hvad der sker med TV2 og for den sags skyld Danmarks Radio. Danmark er et af de få lande, hvor der ikke findes fælles ejerskab af printmedier og elektroniske medier. Effekten af det kan ikke undervurderes. Dels fordi der findes mange skjulte, kommercielle ressourcer i disse kombinationer, og dels fordi man også på en række områder kan opnå synergieffekt ved at sammenlægge en række aktiviteter.

Det har man i forvejen oplevet ved de fusioner, der bl.a. er sket mellem nogle af de største bilfabrikker, fra Mercedes og Chrysler over BMW og Rolls Royce til Ford og Jaguar, de store dagligvare- og detailproducenter samt leverandører og i hele leisurebranchen.

- Der er en tendens til, at de små bliver mindre og at de store bliver større for at kunne fungere globalt. Det gælder næsten alle områder. Det kræver simpelthen enorme ressourcer at brande produkter og ydelser og sikre, at de følges af de rette historier. I "The Dream Society" konstaterer vi således, at et sådan samfund har brug for værdier - etiske, sociale eller religiøse, og værdierne synliggøres gennem eventyrfortællerne, der vil spille en central rolle.

Øget segmentering

På medieasiden er koncentrationen bl.a. sket internationalt via Rupert Murdochs koncern News Inc., der ejer interesser i dagblade, tv- og radiostationer i bl.a. Australien, USA og i Storbritannien, hvor selskabets BSkyB inden for de næste få år vil have rådighed af op mod 500 kanaler. Allerede nu er der opkøbt store mængder af indhold til at fylde kanalerne, der bl.a. vil have services som near-video-on-demand, temakanaler og multiplexing, hvor de samme programmer sendes forskudt på forskellige kanaler.

- Der vil ske en enorm segmentering af markedet, og det vil få betydelige kommercielle konsekvenser. Udviklingen er så småt startet i Danmark, hvor TV2 arbejder på at få endnu en kanal, men den er intet at regne mod, hvad der sker i lande som bl.a. USA og Storbritannien. Derfor må man forvente, at der sker en mediekoncentration, så de tilbageværende indholdsudbydere har de nødvendige ressourcer til at konkurrere og til at "levere varen", de individuelt tilpassede programmer.

Rolf Jensen siger, at der allerede i dag findes flere eksempler på, at satellitbårne tv-selskaber segmenterer. Han nævner bl.a. Discovery, der i dag omfatter 7-8 forskellige kanaler, men fortsat koncentreret om en række nøje definerede områder, spændende fra opdagelser og dyr til teknologi og historie.

- Inden for en lidt længere horisont vil man kunne bestille film og programmer med det forløb, man selv ønsker. Ligesom man også kan få bøger med forskellige slutninger. Og som man allerede nu har konstateret det, er seerne ligeglade med de enkelte tv-stationer. De går efter enkelte serier, programmer eller film.

Syntetisk virkelighed

På programsiden mener Rolf Jensen, at "den syntetiske virkelighed" vil komme til at spille en stadig større rolle, fordi stadigt mere vil kunne opleves virtuelt. Derudover vil mere eller mindre kreerede begivenheder være ene om at samle større opmærksomhed.

- Det vil typisk være sport og andre her og nu-begivenheder samt underholdning. Man kan f.eks. nævne Robinson Ekspeditionen som eksempel på en syntetisk begivenhed, og det vil vi få langt mere af i fremtiden. Men samtidig vil vi opleve, at de mennesker, der er fokus på, i mindre udstrækning vil kunne undgå at fremstå som hele personer.

Det vil ikke længere kun ske i USA, at en Bill Clinton/Monica Lewinsky-affære eller en O.J. Simpson-retssag kommer ud til hele verden i alle detaljer. Også danske politikere og såkaldte kendte, skuespillere, kunstnere og sportsfolk, vil opleve mere opmærksomhed om deres samlede gøren og laden. Man kan diskutere baggrunden for det, men en del skyldes uden tvivl, at de gammelkendte familierelaterede forbilleder er forsvundet, og derfor søger mange at finde sig nye med en høj eksponering, der er mere eller mindre nødt til at frigive mange detaljer om deres gøren og laden.

Om denne udvikling er god eller dårligt vil Rolf Jensen ikke dømme om.

- Vi bliver langt mere selektive i vores værdinormer, og det mindre skel mellem virkelighed og fantasi indebærer, at vi i udpræget grad kommer til at leve i en form for drømmetilværelse. Vi bliver storforbrugere af eventyr og de mange muligheder, der ligger i at leve sine drømme ud virtuelt. Det er mere og mere i dette perspektiv, at vi skal se udviklingen på tv-området. Man kan mene om det, hvad man vil. Spændende og måske lidt skræmmende er det i hvert fald.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Fokus
Gitte Rabøl og Marion Hannerup fortæller om, hvordan de første to år af deres arbejde med mediebranchens kønsbalance i nordisk perspektiv har vist, at Danmark står bagerst i forhold til de andre lande. | Photo: Melissa Kühn Hjerrild

Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling

Mediebranchen har sovet i timen, mens lande som Sverige, Norge og Island har arbejdet systematisk med at få flere kvinder ind i toppen af magthierarkiet. Det bør de danske virksomheder lære af, fortæller to tidligere mediedirektører fra DR og Dagens Medicin.
  • Rådgiver: Målet bør være maks 60 pct. mænd i øverste ledelse
  • JFM-topchef om kønsbalance: "Vi fremstår som en gammeldags virksomhed"

For abonnenter

Foto: Manu Fernandez/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Streamingtjeneste dømt for brud på ophavsretten for streaming af fodbold

For abonnenter

Foto: Aller Foto
Ugeblade & Magasiner

Aller Media hyrer ny direktør

For abonnenter

Foto: Pr/podimo
Navne

Podimo ansætter produktdirektør og vækstchef fra techtop

For abonnenter

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Digital

Politiker har separat telefon til Tiktok: Frygter datahøst

Foto: Pr / Postnord
Medienyt

Postnords danske forretning giver stort underskud i 2022

Seneste nyt

  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling – 12.25
  • Politiker har separat telefon til Tiktok: Frygter datahøst – 11.45
  • Podimo ansætter produktdirektør og vækstchef fra techtop – 11.15
  • Postnords danske forretning giver stort underskud i 2022 – 10.46
  • Russisk domstol idømmer kritisk journalist otte års fængsel – 10.25
  • Aller Media hyrer ny direktør – 09.50
  • Streamingtjeneste dømt for brud på ophavsretten for streaming af fodbold – 09.33
  • JP/Politikens klimaambitioner er uberørte af sløjere økonomi – 08.25
  • Center for Cybersikkerhed hæver trusselsniveauet – 08.08
  • Hjemløseavisen Hus Forbi hæver prisen – 07.45
  • Snap ser omsætningsfald i første kvartal – 07.12
  • Lise Rønne stopper hos Gyldendal – 31. jan.
  • It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer – 31. jan.
  • Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent" – 31. jan.
  • Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Watch Job

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge