MediaWatch

TV3 og den britiske TV-lovgivning - Independent Television Commission, som er det lovgivende organ for TV i Storbritannien.

I Storbritannien tror man mindre på rene forbud. Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen ønsker, at TV-selskaberne selv tager vare på at styre det kommercielle pres på de helt små, der oftest opleves op til jul. I modsat fald vil hun foreslå lovgivning, der forbyder reklamer for børn - TV3 er ikke underlagt dansk lovgivning, men hilser debatten velkommen. Ministeren har nemlig ret i, at der mangler klare lovgivningsrammer på området, siger informationschef Niels Jørgen Langkilde, TV3 - TV3 er underlagt den britiske TV-lovgivning, ITC, der tillader at der sendes reklame ved programmer, som børn ser. Men man er opmærksom på, at børn er særligt udsatte. Generelt ønsker ITC at modvirke reklamer, der påvirker børn mentalt, moralsk eller reklamer der udnytter børns naturlige tro på voksne og manglende livserfaring. Reglerne om børn er detaljerede. Det hedder f.eks., at reklamer ikke må vildlede børn med filmeffekter, animationer og fototricks, produktets størrelse, og de lyde legetøjet kan lave. Reklame til børn må ikke lade forstå, at hvis man har produktet, opnår man større succes socialt. Børnereklame må ikke indeholde alkohol, tændstikker, medicin og vitaminer. Reklamer der anvender kendte TV-figurer eller andre kendte personligheder/figurer må først vises efter kl. 21.0. Reklamer med referencer til børneprogrammer, f.eks. figurer, må først vises to timer før eller efter programmets udsendelse. Med andre ord, på TV3 følger vi et regelsæt, der anerkender kommercielt TV og værner om de mindste TV-seere. Det har vi det godt med. Målet her i landet kunne være at formulere en frivillig aftale omkring børnereklamer, uden at forkrøble den kommercielle ytringsfrihed, der er en fundamental del af den grundlov, vi skal fejre til sommer, siger Niels Jørgen Langkilde.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs