MediaWatch

IBC 98-messen i Amsterdam - Alliancer og rygter

IBC 98 var overvældende både i størrelse og antal udstillere samt sikkert også i antal af besøgende for ikke at forglemme nye slogans og buzz ord. Alliancer og rygter var der også mange af, hvorimod det var mindre overskueligt, hvad der gemte sig bag alt dette. IBC-rapport af Peer Mørkholm for AVM og MediaWatch

For nu at starte med AVID og Tektronix alliancen som blandt såvel udstillere som besøgende fik stor opmærksomhed. Specielt for de besøgende kunder var forvirringen stor, idet nogle sagde, at AVID havde købt Tektronix, hvorimod den officielle pressemeddelelse fortæller en noget anden version om at Tektronix og AVID har indgået en strategisk alliance: "For at hjælpe Broadcasters at komme fra analog til digital produktionsmiljø."

Endvidere er det i den officielle meddelelse oplyst, at der de to firmaer imellem er lavet en distributions aftale foreløbig for USA og Canada om at Tektronix bliver eksklusiv distributør for AVID's broadcast produkter og kan sælge AVID's professionelle produkter på ikke eksklusiv basis til broadcast markedet.

Under udstillingen blev markedsområdet yderligere udvidet med vigtige europæiske og oversøiske markeder, hvilket må tyde på at det bliver Tektronix der bliver nærmeste sparringspartner til de Nordiske broadcast kunder.

Også Sony ser ud til at have indset at de ikke alene kan få deres NEWS-system op at stå uden hjælp udefra, hvad samarbejdet med AVID på Reuters er et billede af. Indtrykket fra Sony's stand kunne give indtryk at der er tendenser til at ned drosle broadcast aktiviteterne og fokusere mere på industriprodukterne, tiden vil vise hvor det går hen.

Åbne systemer

Format krigen mellem SX, DVCPRO og DVCAM var både fra Panasonic og Sony's side nedtonet eller ikke eksisterende, men en ting er man i hvert fald teoretisk enige om, og det er, at det er åbne systemer, der er fremtiden. Men igen er der ikke enighed om - eller bestræbelser på - at samarbejde om, hvad der menes med et "åbent system".

Enigheden strækker sig så langt, at det til Broadcast skal være digital video i en komprimeret form tilhørende MPEG-2. Men dette giver ingen garanti for at forskellige fabrikanters udstyr kan arbejde sammen. Sony tilbyder SX-chipset samt en MPEG-2 converter således at andre kan få deres udstyr til at tale med Sony's. Panasonic er sammen med C-Cube Microsystems undervejs med en single-chip 4:2:2 MPEG-2 codec for tilpasning af DVCPRO, og Snell & Wilcox har sammen med BBC udviklet MOLE teknologien til løsning af industriens problemer. Det skal blive spændende at se, hvad kunderne i den sidste ende vælger og har mest tillid til.

En ting var sikker på IBC 98: PC'erne sammen med forskellige former for netværks løsninger forsætter deres fremmarch indenfor så at sige alle områder af broadcast, og her er der heldigvis en klar tendens fra fabrikanterne, at PC programmerne skal være baseret på Microsoft NT platform. Hvilken lettelse for alle brugere.

Om godt og vel 6 og 9 måneder har vi NAB og Montreux, og det skal blive spændende at se, hvilke alliancer, opkøb og firmasammenslutninger, der har fundet sted og som med succes kan berette til de spændt ventende kunder, at netop de har den rette løsning.

Kundernes problem er, at mange står for at skulle tage nogle vigtige strategiske beslutninger indenfor meget kort tid for at komme med på den digitale bølge, hvor lang tid tør man vente?

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs