En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
03.08.1998kl. 01.00

DR i krig med forsvaret om TV-frekvens

MediaWatch

Underdirektør Paul Samsøe, DR - Det er ikke nogen hemmelighed, at vi vil have betydelig interesse i at overtage den frekvens, der ligger i 60-båndet og opefter.

En samfundsmæssig skandale: Selv om Danmark rent faktisk råder over en jordbaseret analog tv-frekvens, der kunne bruges af public service tv-statiionen DR2, har politikerne intet gjort for at sikre denne mulighed. Dermed bliver op mod 40% af seerne - eller over 1,6 millioner potentielle seere, unddraget den tv-station, som de betaler dyre licenspenge til.

For at modtage DR2 skal man være på kabel-tv, med i en antenneforening eller indehaver af en parabol og et særligt dekoderkort. DR2 sendes kodet fra satellit, fordi tv-stationen ikke ønsker at løbe ind i rettighedsproblemer. Satellitsignalet vil ukodet kunne modtages i det meste af Europa. Rækkevidden af de jordbaserede signaler kan stort set holdes inden for landets grænser.

Danmarks Radio kæmper i øjeblikket for at overtage "den hemmelige frekvens" til DR2. Frekvensen er til rådighed for militære formål, herunder NATO, men da forsvaret for længst er gået over i den digitale tidsalder, er den i princippet ledig.

Sagen havner på kulturminister Elsebeth Gerner Nielsens bord. Under hendes ministerium sorterer nemlig det såkaldte Skouby-udvalg, opkaldt efter formanden, professor Knud Erik Skouby, Danmarks Tekniske Universitet, DTU.

Med i udvalget er desuden repræsentanter for Kulturministeriet, Forskningsministeriet, Danmarks Radio, TV2, Tele Danmark og Telestyrelsen.

Underdirektør Paul Samsøe, Danmarks Radio, bekræfter tilstedeværelsen af "den hemmelige frekvens" og tillige, at den vil være velegnet til jordbaseret analog sending af DR2.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at vi vil have betydelig interesse i at overtage den frekvens, der ligger i 60-båndet og opefter.

Der er tale om en UHF-frekvens ud over den, der i henhold til mediaforliget er reserveret til digitale forsøg. Det visionsløse Mediaforlig, der fastlåser den mediepolitiske udvikling, fordi det ikke kan ændres med mindre der er enighed mellem de deltagende politiske partier, udelukker i realiteten enhver form for fleksibilitet. Dets største fortjeneste var at give efter for dygtig lobbyisme og lukke TvDanmarks jordbaserede netværksplan ind ad bagdøren.

Overskuelig fremtid

Digital tv-sending indebærer, at en analog frekvens kan rumme hele fire digitale signaler på én gang. Paul Samsøe oplyser, at der internationalt er mangel på frekvenser, og skal der gennemføres ændringer i det, vil det kræve længerevarende bilaterale forhandlinger med nabolandene samt i et bredere perspektiv også internationale forhandlinger. Det er Telestyrelsen, der skal varetage sagsbehandlingen og planlægningen, mens Kulturministeriet står for tildelingen af frekvenser.

- Vi venter, at Skouby-udvalget, som jeg er medlem af, kommer med en rapport og en indstilling til kulturministeren inden årets udgang, siger Paul Samsøe.

DR står ikke alene med ønsket om at få en jordbaseret frekvens. TV2 fremsatte i efteråret i forbindelse med modoffensiven mod privatiseringsbestræbelserne ønske om at få en TV2-2. Det vandt imidlertid ikke politisk gehør.

Der er generelt rift om frekvenserne - også på radioområdet. Den ledige 4.FM-kanal bruges frem til årets udgang til DAB-forsøg (DAB= Digital Audio Broadcast), og den har bl.a. DR, TV2, Radio 2 og SBS samt netværket af lokale radiostationer lagt billet ind på.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 
  • Stig Ørskov: Nedskæringer handler i høj grad om at sikre økonomi under printaviser
  • Avishuse hæver priserne: ”Vi er fuldstændig på det rene med, at vi spænder buen"

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Foto: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

For abonnenter

Foto: Colourbox
Digital

Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge