En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
21.01.2016kl. 11.39

Lægger Netflix røgslør om live-sport?

Tidligere marktingdirektør i Discovery, Sandor Neumann, analyserer i dette debatindlæg Netflix' melding om, at streamingtjenesten vil holde sig fra rettigheder til live-sport.
Reed Hastings, topchef i Netflix | Foto: Jacques Brinon/AP/Polfoto/Arkiv
Reed Hastings, topchef i Netflix | Foto: Jacques Brinon/AP/Polfoto/Arkiv
Sandor Neumann, direktør Neumann Consulting

Netflix’s øverste chef Reed Hastings formastede sig før jul til at sige, at nyheder og live-sport ikke var på vej til Netflix, og at kunderne ikke skulle forvente at se den type udsendelser på Netflix i fremtiden.

"You don’t want to invest in things that are dying," lød det fra topchefen, der blev citeret for bemærkningen i flere internationale medier, fra Huffington Post til New York Times.

Sandor Neumann

  • Marketingdirektør i Discovery fra 2008-2014 og tidligere kontaktdirektør i Brandhouse.
  • Han er i dag direktør i Neumann Consulting og medlem af Unicef Danmarks bestyrelse
Måske er det blot sagt for at provokere? Eller for at lægge røgslør ud, da man overvejer at byde på rettigheder i fremtiden og ikke ønsker, at priserne stiger yderligere? Eller er der bare tale om traditionel "fat cat-syge" eller mediearrogance?

I midten af 1990’erne arbejdede jeg selv i et af de på den tid stærkeste mediehuse - Det Berlingske Officin. Mediehuset skovlede penge ind i ordets bogstaveligste forstand. Ikke kun på avissalg, men i høj grad på annoncer. Specielt gruppen "rubrikannoncer". Berlingske ejede faktisk det, man kalder markedspladserne så som bolig, bil og ikke mindst jobmarkedet. På samme tid blomstrede et nyt fænomen - Internettet. Ledelsen på Berlingske havde den holdning, at man ikke troede på det. Det skulle i hvert fald bevise sig selv først, inden man ville tage det alvorligt. Få år efter havde man tabt alle markedspladserne, som var mediehusets mest lukrative indtægtskilde.

Dyre sportsrettigheder

Fra 2008-2014 havde jeg fornøjelsen af at være ansat i tv-branchen. Her dukkede også et nyt fænomen op - Netflix. Holdninger i ledelserne i de forskellige tv-huse var på samme vis: Netflix - dem tror vi ikke på. Da Netflix fik sin første bølge af succes, blev der i tv-branchen produceret nogle analyser, der påviste, at danskerne i gennemsnit kun brugte et par minutter om dagen på at se Netflix. Det var nok kun ansatte i tv-branchen, der troede på de analyser.

Dagbladene blev uden tvivl ramt af mediearrogance i 90’erne, og det kan også hævdes, at tv-branchen er blevet det i 00’erne.

Måske kan man på sin vis hævde, at Netflix allerede er ramt af samme sygdom på trods af deres unge alder, når man kan udtale, at sening af live-sport er uddøende. Ikke mindst når man ser, hvad de største begivenheder koster. Det danske fodboldlandsholds kvalifikationskampe fra 2014-2017 skønnes at have kostet ca. 150 mio. kr., rettighederne til de næste fire OL (to vinter og to sommer) i Europa koster ca. 10 mia. kr., og endelig skønnes rettighederne til den engelske Premier League på verdensplan de næste tre år at indbringe omkring 70 mia. DKK. Ingen af tallene er officielle, men efter mit kendskab er det overbevisende skøn.

Live-sport kan ikke kopieres

Hvis man lægger oveni, at sportsrettigheder, der typisk er på 3-4 årige perioder, ofte stiger med 50-100 pct. ved hver forhandling, kan man måske undre sig over, hvor længe prisstigningerne bliver ved. Men andre interessenter er også begyndt at byde på dem. I Asien ser man fx kabel-tv-udbydere, der har købt eksklusive rettigheder til den engelske Premier League for at sikre sig, at seere køber deres pakker. Det vil svare til, at Yousee eller for den sags skyld Boxer pludselig købte Superligaen. Indhold er stadigvæk konge. Mediet, om det er en tv-station eller en indholdstjeneste, er i bedste fald en distributionskanal.

Alle søger desperat efter unikt indhold, og hvis nogen er heldige at finde en flig, så går der ikke længe, før andre udbydere har kopieret den. Men her adskiller live-sport sig. Det kan ikke kopieres. Og interessen for live-sport er på ingen måde uddøende. Den har en kæmpe global appel. Det ser man bl.a. ved, at mange lande er begyndt at bruge den politisk og til branding. Lande som Rusland benytter OL og VM i fodbold til at "rense" deres image. Selv Qatar er lykkes med at "købe" sig til et VM i fodbold for at brande landet globalt set.

Det burde få Netflix til at revurdere, om de er blevet indtaget af mediearrogance, en sygdom, som hvis man kureres i et tidligt stadium,sagtens kan sikres et langt og godt liv.

Relaterede artikler:

  • Netflix vil producere fransk serie med stjernebesætning

  • Netflix runder milepæl med 75 millioner abonnenter

  • Undersøgelse: Streaming-vaner hænger ved hos unge

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Et kommende bokseevent med deltagelse fra den tidligere verdensmester Sarah Mahfoud vil blive sendt live på Pluto Tv Sport. | Foto: Stine Tidsvilde
TV

Pluto Tv sender sportskanal i luften

Aftaler om live-sending af dansk boksning og kampsport skal trække seere til den annoncefinansierede streamingplatforms nyeste kanal.
  • Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay
  • Warner Bros. Discovery kan nu sælge annoncer på Samsungs gratiskanaler

For abonnenter

Foto: Marcus Emil Christensen
Fokus

JP/Pol-formand: "Det er ikke nødvendigvis bare et spørgsmål om at ansætte 200 mand mere. Det langsigtede mål er at investere i det, der kan få os på forkant med den digitale udvikling"

For abonnenter

Foto: Aarhus Universitetsforlag / Pr
Forlag

Ungt nyhedsmedie er havnet i økonomiske vanskeligheder

Foto: Jens Bttner/AP/Ritzau Scanpix
Medienyt

Kantar Gallup vinder genudbud af lyttermåling

For abonnenter

Foto: Pr/stofa
TV

Norlys og Stofa hæver priserne på tv-pakker

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
TV

Melding om omlægning skaber usikkerhed blandt TV 2-ansatte

For abonnenter

Seneste nyt

  • Pluto Tv sender sportskanal i luften – 11.53
  • Ungt nyhedsmedie er havnet i økonomiske vanskeligheder – 10.32
  • Kantar Gallup vinder genudbud af lyttermåling – 10.23
  • Norlys og Stofa hæver priserne på tv-pakker – 09.52
  • JP/Pol-formand: "Det er ikke nødvendigvis bare et spørgsmål om at ansætte 200 mand mere. Det langsigtede mål er at investere i det, der kan få os på forkant med den digitale udvikling" – 08.27
  • Google lancerer chatrobotten Bard – 07.35
  • Radiovært og nationens vækkeur Michael Juul Sørensen er død – 06.50
  • Melding om omlægning skaber usikkerhed blandt TV 2-ansatte – 6. feb.
  • Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år – 6. feb.
  • Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4 – 6. feb.
  • Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser – 6. feb.
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer – 6. feb.
  • Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022 – 6. feb.
  • Bestyrelsesmedlem retter skarp kritik mod ledelsen i JP/Politikens Hus – 6. feb.
  • North Media ramte nedre ende af egen prognose i 2022 – 6. feb.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Redaktionschef til DR Syd

  • SoMe Manager

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Analyst

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Redaktionschef til DR Syd

  • SoMe Manager

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge