En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
26.11.2015kl. 09.55

Debat: Medier på faretruende Facebook-kurs

Nyhedsmedierne får i stigende grad trafik genereret fra sociale medier, men der er gode grunde til at holde igen med at lægge for mange æg i Facebook-kurven.
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Paul Sakuma
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Paul Sakuma
Thomas Haug Hartmann, Country Manager, Strossle

Thomas Haug Hartmann

  • Dansk landechef for det svenske medieteknologifirma Strossle
  • Har tidligere bl.a været Media Operations Director for Specific Media
I de senere år er nyhedsmedier blevet mere og mere afhængige af trafik genereret fra de sociale medier. For nogle mediers vedkommende kan op mod 50 procent af al mobil trafik stamme fra delte links på Facebook, Twitter m.fl. Og langt hen ad vejen har det været godt nyt for medierne; Trafikken er steget, engagerede brugere er kommet til, og der er blevet mindre pres på forsiden, hvor kampen om plads ellers er nok så blodig.

I foråret lancerede Facebook "Instant Articles" – kort fortalt et lukket økosystem for medier, hvor mediernes indhold bringes i deres helhed på Facebook fremfor at linke tilbage til medierne. Og mens Instant Articles artikler lader til at blive delt mere end traditionelle links, og dermed præsenterer et attraktivt argument for at hoppe med på bølgen, må disse nyhedstjenester for medierne føles lidt som en gadekryds mellem juleaften og en begravelse. Juleaften fordi medierne med en snuptag kan nå ud til millioner af brugere. Begravelse fordi mediernes identitet i den grad er i fare.

Dramatisk trafiktab

Og Facebook spiller med musklerne. Blandt de medier, der ikke i første omgang hoppede med på vognen eller ikke blev inviteret indenfor, er trafikken fra Facebook faldet dramatisk ifølge Digiday.

Organisk trafik fra traditionelle links faldt således med 32 pct. fra januar til oktober ifølge SimpleReach, og for de 50 største mediehuse på Facebook var faldet endda endnu mere dramatisk. Ifølge SimilarWeb oplevede eksempelvis The Huffington Post og Fox News fald i Facebook trafik på ikke mindre end henholdsvis 60 pct. og 48 pct. Det er skræmmende tal.

Og så er der en anden og ligeledes interessant vinkel på Instant Articles. Alene i år betaler Netflix ca. 3 milliarder dollars i licenser til diverse produktionsselskaber, Hulu betaler 192 millioner dollars alene for at vise South Park og Spotify betaler hele 70 pct. af deres omsætning til de forskellige Music Labels. De betaler med andre ord for at vise andres ’content’. Hvad garanterer Facebook af betaling for at vise mediernes indhold i Instant Articles? Svaret er 0 kr. Facebook garanterer nemlig ikke annonceomsætning. Er det virkelig hvad mediernes indhold er værd?

Fra medier til artikler

For at bruge et navneeksempel fra udlandet. Hvis medierne reelt set opgiver deres egen distributionskanal og i stedet bliver leverandører af indhold til mere effektive distributionskanaler vil der ikke længere være noget ’The Guardian’. Der vil kun være 'The Guardian-artikler'. Der er immervæk en stor forskel.

Med andre ord skal de danske medier holde tungen lige i munden når disse nye nyhedstjenester for alvor rammer Danmark. Selvfølgelig kan man ikke nu til dags undvære trafik fra Facebook, men kan danske medier leve med, at Facebook forlanger mere og mere kontrol over mediernes eget indhold og distribution samt andele af omsætningen (lad os ikke være naive og tro, at Facebook ikke på et eller andet tidspunkt vælger at ’cashe ind’), uden at ”produktet” nødvendigvis bliver hverken bedre eller mere tilgængeligt.

Læg i flere kurve

Det korte af det lange er, at hvis danske medier ønsker at fastholde kontrollen over deres egen identitet, deres eget indhold og ikke mindst egen økonomi, bliver det essentielt ikke ensidigt at lægge alle æg i én kurv, så magtbalancen tipper over til Facebooks fordel. I stedet er det blevet endnu vigtigere, at medierne komplementerer deres social media strategier med andre og nye måder at tiltrække og fastholde brugerne på – vel og mærke i mediernes eget univers.

Og mulighederne er mange. Alene i Norden findes der en hel underskov af nye spændende medieteknologifirmaer, der er førende inden for Big Data, syndikering, redaktionel automatisering etc. og som hellere end gerne både kan og vil kunne hjælpe medierne med at dele, tiltrække og fastholde brugere.

Alt andet lige må det da være et sikrere valg, end at gå i seng med et firma, der ikke engang vil give dig sit telefonnummer.

Relaterede artikler:

  • Foto: Paul Sakuma/AP/Polfoto/Arkiv

    Facebook: Mediernes nye dilemma

    For abonnenter

  • UgebrevetA4 er sammen Altinget, Finans.dk og Watchmedier digitalt indfødte netmedier, som insisterer på at bedrive kvalitetsjournalistik, uanset at det foregår på nettet, mener Jan Birkemose.

    Debat: Den digitale forståelse frøs fast

  • Foto: Lars Krabbe

    Den digitale revolution skal ramme både Generation Y og pensionister

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Linda Garlov, direktør i A-kassen AJKS. | Foto: Jakob Carlsen
Medienyt

Ledigheden blandt journalister rammer syv pct. i februar

Ledigheden er lidt højere end samme måned sidste år.
  • Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen
  • Journalistforbund justerer opkrævning for at spare gebyr væk

For abonnenter

Som del af en ny aftale om radiolytning skal lyd fra hovedtelefoner registreres ved hjælp af bluetooth fremfor ledninger. | Foto: Colourbox
Medienyt

Ny radiomåling med mere handy apparat skal give bedre kvalitet

For abonnenter

Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Medienyt

The Guardians amerikanske forretning styrer mod solid annoncevækst

For abonnenter

Navne

Danske Annoncører og Markedsførere får ny direktør

Ansv. chefredaktør på TV2 Nord Mikael Justesen har kontaktet borgmester i Aalborg Kommune om udbetaling af produktionsstøtte til dækning af bl.a. Nibe Festival. | Foto: Mick Anderson / Tv2 Nord
TV

TV2 Nord får som eneste region støtte fra kommune

Foto: Pr/stofa
TV

Norlys og Stofa hæver priserne på tv-pakker

For abonnenter

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • SoMe Manager

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Ledigheden blandt journalister rammer syv pct. i februar – 16.15
  • The Guardians amerikanske forretning styrer mod solid annoncevækst – 15.19
  • TV2 Nord får som eneste region støtte fra kommune – 14.27
  • Hongkong piller afsnit af The Simpsons ned fra streamingtjeneste – 13.37
  • Ny radiomåling med mere handy apparat skal give bedre kvalitet – 12.46
  • Danske Annoncører og Markedsførere får ny direktør – 12.38
  • Pluto Tv sender sportskanal i luften – 11.53
  • Ungt nyhedsmedie er havnet i økonomiske vanskeligheder – 10.32
  • Kantar Gallup vinder genudbud af lyttermåling – 10.23
  • Norlys og Stofa hæver priserne på tv-pakker – 09.52
  • JP/Pol-formand: "Det er ikke nødvendigvis bare et spørgsmål om at ansætte 200 mand mere. Det langsigtede mål er at investere i det, der kan få os på forkant med den digitale udvikling" – 08.27
  • Google lancerer chatrobotten Bard – 07.35
  • Radiovært og nationens vækkeur Michael Juul Sørensen er død – 06.50
  • Melding om omlægning skaber usikkerhed blandt TV 2-ansatte – 6. feb.
  • Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år – 6. feb.
Flere nyheder

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • SoMe Manager

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Analyst

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Intelligence Specialist

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge