MediaWatch

Misforstået at fjerne paywall-annoncer

Information og andre medier, som helt fjerner annoncer for betalende abonnenter, går annonceskeptikernes ærinde, skriver direktør i Nichehuset, Oskar Herrik Nielsen.

Da jeg tirsdag læste på MediaWatch at vores ellers dygtige kolleger på Information nu fjerner annoncer for deres digitale abonnenter, blev jeg ærgerlig. Ikke kun på dagbladets vegne - men også brugernes.

Jeg mener, at det er en misforstået hensyntagen helt at fjerne annoncer - selv for betalende brugere. Man går annonceskeptikernes ærinde, og anerkender dermed præmissen om, at annoncer er et nødvendigt onde - det i en tid med svindende indtægter for de danske medier.

Da Altinget i september 2014 spurgte sine brugere, om annoncerne på Altinget virkede relevante for dem, svarede 4 ud af 5 ja. Over halvdelen af de adspurgte mente ligefrem, at annoncerne var med til at forbedre brugeroplevelsen, mens færre end hver femte svarede at 'annoncerne generer mig'.

Skal være selektiv

Kunsten er naturligvis at præsentere et relevant og lødigt annonceudbud for brugerne, og - om muligt - være selektiv med, hvilke kampagner man eksponerer for sin målgruppe. Jeg er med på, at det pressede RTB-marked primært byder på mainstream-kampagner (som Informations læsere sandsynligvis ikke bryder sig om), og at eksempelvis supermarkederne køber flere eksponeringer (og til højere priser), end eksempelvis idealistiske organisationer gør det. Men man skal evne at finde mikset, hvor man hverken ‘pakker annoncerne væk’ eller tillader ekstreme overlay-bannere og 30 sekunder-lange videoer, man skal afspille, for at kunne læse en artikel.

På den måde gør man annoncerne til en integreret del af brugernes oplevelse af mediet samtidig med, at det er indtægtsgivende. Det er lykkes for os, så det kan lykkes for andre.

Jeg ønsker Information - og alle andre, der forsøger med paywall - alt det bedste. Men glem ikke annoncørerne - de er vores venner, ikke fjender!

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs