MediaWatch

Fakta preller af på DAB-skeptikere

Selvfølgelig kan det kommercielle DAB-marked hænge sammen ligesom i eksempelvis England, Norge og Sverige. Og det passer ikke, at danskerne er stoppet med at købe DAB-radioer, skriver BFE-direktør i replik til Gramex.

Salget af DAB-radioer er i tydelig vækst. Som jeg skrev i et tidligere indlæg i Mediawatch, køber danskerne 51 pct. flere DAB-radioer sammenlignet med året før. Trenden fortsætter i 2015 og danskerne er glade for DAB-radioer.

Problemet med denne DAB-debat er, at den er følelsesstyret. Fakta ser desværre ud til at prelle af DAB-skeptikerne – det er nu alligevel dejlig læsning, at John Kristensen fra Gramex er så glad for mine medlemmers produkter, som inkluderer connectede lydsystemer, trådløse højttalere, tablets og smartphones.

Jeg vil mod alle odds alligevel prøve at ræsonnere med fakta i en debat, som er initieret af Gramex.

Hvis nogen skulle være i tvivl, så lad det være sagt krystalklart, at BFE bakker op om internetradio, som er populært og nemt, når man er på farten. Dog finder man ikke lytterandele ved at tage toget, men ved at checke fakta fra eksempelvis DR's Medieforskning, der konstaterer at DAB-radio udgør 65 pct. af al digital radiolytning for 2014. Punktum. Togpassagerer ser også tv/videoklip med tilhørende lyd og streamer musik - og hovedparten af radiolytningen sker i hjemmet eller på arbejdet.

Se på Skandinavien

DAB-teknologien er med sine 30 år på alder med internettet – og begge dele skal være en del af fremtidens radio i hele Europa. Selvfølgelig kan vi få det kommercielle marked til at hænge sammen i Danmark ligesom i eksempelvis England, Norge og Sverige. I Norge glæder de kommercielle radiostationer sig over, at NRK (den norske public service radio svarende til DR) går fra over 65 pct. af pladsen på FM til omkring 25 pct. af pladsen på DAB.

Gramex hævder lidt fjollet, at forretningsmodellen på DAB ikke holder vand, men jeg vil nøjes med at konstatere, at SBS Discovery Radio og MTG Radio nok har styr på deres forretningsplaner i resten af Skandinavien. De gik i øvrigt sammen med SR (den svenske public service radio svarende til DR) i en fælles kronik om, hvorfor Sverige skal satse på digital radio:

"Internet og ikke mindst bærbare devices giver nye og fantastiske muligheder for at lytte til radio. Men de opfylder ikke publikums retmæssige krav på altid at fungere uanset vejret, strømafbrydelser, store og små forstyrrelser i samfundet. Internettet er ikke robust nok. Internettet kan ikke erstatte jordbaseret radio. Stormen Gudrun i 2005 er måske det mest kendte svenske eksempel, hvor radioens robuste beredskabsfunktion fik afgørende betydning," skrev de i kronikken.

Godt med konkurrence

Markedet adskiller sig i Danmark ved, at Discovery/SBS har 100 pct. kommerciel markedsandel på det landsdækkende FM-net, og jeg forstår udmærket, at de ikke ønsker konkurrence. BFE's holdning er imidlertid, at det er godt for radiomarkedet med øget kapacitet, så vi får konkurrence og innovation.

Protektionisme fører sjældent til udvikling, og det er forståeligt, at de eksisterende radio-kanaler på FM beskytter deres markedsandele. Derfor er BFE tilfreds med, at det er en politisk beslutning, hvordan det danske radiomarked skal udformes.

De hidtidige markedsanalyser har lagt grundstenene til den nuværende radio-køreplan, der klart satser på DAB. Den seneste meget omfattende markedsundersøgelse blev udført af Kulturstyrelsen 2012, og allerede to år efter krævede radiostationerne i alliance med Gramex og Koda en ny undersøgelse på baggrund af en fundamental ændret lytteradfærd og postulater om, at danskerne er holdt op med at købe DAB-radioer. Radiolytningen via internettet er i de to år er steget fra 4 til 7 pct. Næppe en fundamental adfærdsændring, der kræver at processen udsættes igen.

Gamle radioer har gjort det godt

Afslutningsvis skal jeg kommentere John Kristensens to år gamle tal om DAB-radioer, der ikke understøtter DAB+.

BFE vurderede med baggrund i vores 2012-analyse, at de gamle radioer udgjorde op mod halvdelen af den daværende bestand på 1,3 mio. DAB-radioer. Danskerne fornyer imidlertid løbende deres elektronik, og de pågældende radioer blev udfaset i butikkerne løbet af 2010 og 2011, så vi taler om 4-11 år gamle radioer.

I dag udgør de gamle DAB-radioer det nærmere en fjerdedel og om et par år er de ude af markedet ved naturlig udskiftning. Så, synes jeg også, at de har gjort det godt sammenlignet med levetiden på en smartphone eller tablet. Derudover taler vi om elektronik i en helt anden prisklasse, da man for 3-500 kr. kan få en DAB-radio eller en dims, der konverterer et DAB-signal til bilens FM-afspiller.

Medieordførerne mødes 24. februar for at diskutere en mulig ny revision af køreplanen for DAB-udviklingen i Danmark.

Andre DAB-indlæg:

Debat: Udgifter til forældet DAB går ud over programmerne

Debat: Sludder at danskerne ikke køber DAB-radioer

Debat: Teracom og BFE er virkelighedsfjerne

Gramex-direktør skyder sig selv i foden

Hvor mange har en DAB-radio i lommen?

Mere fra MediaWatch

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs