MediaWatch

Rabøl: En skarpere debat, tak!

  Kommentaren er skrevet af Gitte Rabøl, mediedirektør i DR.

 

Kommentaren er skrevet af Gitte Rabøl, mediedirektør i DR.

Ifølge en artikel på Mediawatch, baseret på løsrevne citater fra Ugebrevet Mandag Morgen, er der delte meninger om, hvorvidt man kan spore en udvikling i DR mod skarpere public service.

Det er et rigtig interessant tema. For hvornår kan man vurdere om 6 tv-kanaler, 10 radiokanaler og et website med en verden af public service indhold er blevet skarpere? Og hvem kan vurdere det?

Fra Detektor til TV!TV!TV!
Lad mig bidrage til opklaringen. Siden strategien om et skarpere DR blev vedtaget for knap et år siden, har vi arbejdet mod public service indhold af høj kvalitet, som står stærkere i mediebilledet og har større gennemslagskraft. Det er ambitionen - og vi er i fuld gang.

Gennem det sidste år har DR vist nye veje for faktaprogrammer. Vi tjekker facts med Detektor, formidler mediekritik med TV!TV!TV!, sætter spot på Udkantsdanmark med Gintberg på Kanten, højner oplysningsniveauet med Sexministeriet og tager ugens mest markante profiler alvorligt søndag aften på DR1 med personificeringen af skarphed, Clement Kjærsgaard.

Mere i pipeline
Vi har afsøgt mulighederne for nye debatformer med en rullende debat rundt i landet med Danmark på Spidsen på P4 og haft politisk debat i et Koncerthus fyldt med vælgere fra hele landet. Vi diskuterer tro i Tro om igen på DR2 og stiller skarpt på Europapolitik sammen med Jersild i Europa eller kaos.

Vi har en ambition om at genoplive den aktuelle samfundssatire - under valgkampen med Lige efter Deadline og nu med Langeberg på DR Mama. Og der er mere i pipelinen.

Vi har slået nye takter an for musikken på DR1 med Maestro, Når lyset bryder frem og en stadig mere velproduceret og -formidlet X Factor. Og P2’s profil er skærpet med 20 timers mere klassisk musik om ugen.

Skærpede formater
På radio har vi i 2011 foretaget den største og mest markante forandring i mange år. Vi er gået fra 30 til 10 kanaler og har dermed sagt farvel til jukeboxkanaler til fordel for nye kanaler med engagerede og vidende værter. Også en række af de kendte formater er udviklet og skærpet. Vi er altså i fuld gang - både når det gælder prioritering, eksekvering og schedulering.

Hvornår er DR så skarp nok? Aldrig. Hvornår er vi i mål? Aldrig. For mig er det nemlig kernen af public service: En konstant udvikling, en evig stræben efter at leve op til de høje ambitioner, vi sætter for os selv og vores indhold - og heldigvis også en konstant dialog.
Derfor skal dette indlæg ikke opfattes som en rituel forsvarstale, men som et bidrag til at debatten om DR ikke bare bliver løse skud fra hoften. Den må også gerne blive lidt skarpere.

Mere fra MediaWatch

Berlingske skipper papiraviser på helligdage - andre fastholder

Berlingske har skippet den trykte avis på helligdage, men andre vil fastholde printudgave viser MediaWatch-rundspørge. På længere sigt kan danske søndagsaviser på tryk dog være truede ifølge en medieforsker, fordi en stor del af indtægtsgrundlaget er forsvundet.

Tidligere EB-sportschef skifter ind hos Tipsbladet

Efter at være blevet opsagt som del af chefredaktør Henrik Qvortrups ændringer i Ekstra Bladets holdopstilling er avisens tidligere sportschef blevet en del af Tipsbladet som led i en digital oprustning.

Seneste nyt

Se flere jobs