MediaWatch

DR-indhold skal også ud på apps

DR vil også formidle sit indhold via gratis apps, skriver DR's mediedirektør, Mikael Kamber, i kølvandet af dagbladenes kritik af TV 2's gratis apps.

Indlægget er skrevet af mediedirektør Mikael Kamber, DR.

Debatten om brugerbetaling og public service bølger igen – denne gang med udgangspunkt i avisernes forventninger til betaling for apps.

Stig Ørskov fra JP/Politiken og Ebbe Dal fra Danske Dagblades forening har på MediaWatch været ude at beklage, at TV 2 har lanceret gratistilbud i form af en app – og i en leder i Dansk Presse gør Ebbe Dal nu sin holdning helt klar:

”DR skal forhindres i at lave apps på andet end den ret, som de i forvejen serverer på radio og tv.”

Derfor må det være på sin plads, at vi fra DR's side lige så klart siger, hvad vores holdning er. Public service handler – frit oversat – om at ”tjene offentligheden”. Ikke om at tjene særinteresser, ikke om at tjene staten, ikke om at tjene markedet, men om at tjene offentligheden.

Med andre ord: DR er båret af en publicistisk ambition. Faktisk er vi lovmæssigt forpligtet til at have den. Den ambition deler vi i nogen grad med aviserne. Aviserne har den ikke som en forpligtelse, men som et aktivt tilvalg i en kommerciel virkelighed.

DR sikrer fri adgang til information
Den fælles tilstedeværelse på nye medier har åbenlyse styrker, men også en iboende konflikt. Den har ikke altid været så tydelig, fordi de digitale medier har været adskilt fra avisers skrevne ord. Men med avisernes indtog på den nyeste offentligt tilgængelige medieplatform – nettet – har vi fået en fælles mødeplads, hvor ”offentlig” og ”kommerciel” publicisme mødes.

For DR er perspektivet, at vi skal sikre fri og uhindret adgang til det, der er relevant og væsentligt for offentligheden. Det være sig nyheder, baggrund og analyser, samfundsdebat, kulturstof mm. Det væsentlige i denne forbindelse er formidlingen af det indhold, som danskerne har betalt for via deres medielicens, ikke om det leveres på radio, tv eller internet, og dermed kan tilgås fra mobilen. DR skal være der, hvor danskerne er – ellers mister DR sin relevans. ’Public service’ forudsætter af indlysende grunde en ’public’.

DR's indhold ud via apps
DR har givet adgang til nyheder via mobiltelefonen i snart 10 år. Vi har tilpasset indholdet, så det blev så tilgængeligt som muligt, og det vil vi også gøre fremover. Og derfor vil vi også tilbyde danskerne at modtage DR's indhold via apps til mobilen. Indholdet er det samme, men de såkaldte apps giver os mulighed for fortsat at være noget for borgerne – også i en digital virkelighed. Hvis ordentlig public service også i fremtiden skal bestå, så må vi følge med tiden, og være til stede på de platforme, hvor befolkningen er – præcis som dagbladene forsøger at være det.

Det kan man med lidt god modvilje udlægge som om, at DR og TV 2 breder sig uhæmmet på nye medier. For DR er derimod tale om, at vi meget fokuseret satser på at løfte vores opgave i et mediebillede i forandring. Og vi mener faktisk også, at der er plads til både os og de kommercielle medier. Der er således fortsat et stort og interessant marked til alle de kommercielle danske medier, der alle i et vist omfang lever af at servicere særinteresser.

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Seneste nyt

Se flere jobs