MediaWatch

Kommentar: En nødvendig journalistisk opgave

TV 2’s arbejde i de besatte områder i Ukraine og korrespondents tur arrangeret af russiske myndigheder skete efter grundige overvejelser, skriver chefredaktør på TV 2 Nyhederne i en kommentar, efter der tidligere blev stillet spørgsmålstegn ved TV 2’s beslutning om at lade sig ”embedde” hos de russiske styrker.

Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

Kommentar | Uffe Gardel interesserer sig i MediaWatch for TV 2’s reportager fra de besatte områder i Ukraine. Vi er helt enige i, at vi her taler om en type journalistik, der har sine begrænsninger.

Omvendt mener jeg, at det er en nødvendig form for journalistik.

Derfor har vi på TV 2 i samarbejde med Anders Lomholt gjort os grundige overvejelser om, hvorvidt vi skulle deltage i en sådan pressetur arrangeret af de russiske myndigheder. Og hvordan vi i givet fald skulle præsentere vores journalistik for vores seere og læsere.

Når vi har valgt at deltage i presseturen skyldes det helt overordnet, at det lige nu er den eneste mulighed for at rapportere fra de russisk besatte områder. Ingen andre danske journalister har fået den mulighed siden krigen brød ud 24. februar, og derfor mener vi, at det er helt oplagt, at Anders Lomholt sagde ja, da han fik muligheden.

Det gav TV 2 en unik mulighed for at vise billeder fra den anden side af frontlinjen i en krig, der vedrører os alle og har haft stor betydning for danskerne.

Vi var naturligvis bevidste om, at de kilder, Anders Lomholt talte med undervejs, kunne være påvirkede af, at russiske soldater deltog i presseturen. Og at Anders Lomholt ikke havde frihed til at rejse hvorhen han ville og dermed tale med dem, han ønskede at møde.

Omvendt var der visse friheder på turen. Det stod Anders Lomholt frit for at tale med dem, han spontant mødte, de steder hvor presseturen gjorde holdt. På samme måde stod det ham frit for at omtale situationen i Ukraine som en krig og en russisk invasion.

De betingelser gjorde TV 2 tydeligt opmærksom på i samtlige reportager på TV og digitalt. På TV 2 har vi gjort derfor givet seere og læsere en mulighed for selv at vurdere kildernes udsagn.

Jeg er ikke enig i, at betingelserne diskvalificerer muligheden for at tale med befolkningen i de besatte områder i Ukraine. I så fald ville vi ikke kunne tale med befolkninger i rigtig mange lande – for eksempel diktaturstater – hvor det kan være forbundet med repressalier at tale magthaverne imod. Det kan være Syrien, Iran, Nordkorea eller andre lande.

Det afgørende må være, at vi giver seere og læsere en mulighed for selv at tage stilling ved at præsentere de betingelser, som interview med videre er optaget under. Det er efter min mening god og nødvendig presseetik.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs