Regeringen vil straffe grov vildledning i markedsføring med fængsel
Det skal fremover kunne give fængselsstraf til de ansvarlige, hvis en virksomhed groft eller systematisk overtræder markedsføringslovens forbud mod vildledning.
Sådan lyder det i et nyt lovforslag fra regeringen. Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der har stået for det lovforberedende arbejde, i en pressemeddelelse.
Ifølge det fremsatte lovforslag skal særligt grove og systematiske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsforbud kunne give fængselsstraf i op til fire måneder, og målet med indførelsen af fængselsstraf er at sende et væsentligt præventivt signal.
Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med markedsføringsloven, har gennem flere år oplevet virksomheder, særligt netbutikker, som systematisk har overtrådt reglerne om vildledende markedsføring. Trods politianmeldelse er overtrædelserne i flere tilfælde fortsat.
Regeringen, der består af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne, har flertal i Folketinget, og det forventes derfor, at det er en formssag at få vedtaget lovforslaget.
Lovforslaget ventes at træde i kraft med virkning fra 1. juli 2023 og kommer på bagkant af, at bødeniveauet for overtrædelser af markedsføringsloven i januar 2022 blev hævet.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie DetailWatch)
Relaterede artikler:
Aquaporin indgår nyt samarbejde om PFAS-rensning
For abonnenter