Konservative brugte flest penge på Facebook-annoncer i 2022

I valgåret 2022 blev der brugt mere end 26,6 mio. kr. på annoncering på Facebook fra landets politiske partier. Det fremgår af en opgørelse lavet af Valdemar Osted, som står bag politiskannoncering.dk og tracker politikernes færden på sociale medier.
Konservative havde de største spenderbukser på af alle partier og smed i alt godt 5,1 mio. kr. i reklamer på det sociale medie. Herefter følger Venstre med ca. 4,7 mio. kr. og Liberal Alliance sætter sig på tredjepladsen med et Facebook-budget på godt 3,7 mio. kr. i 2022.
Alt i alt brugte landets borgerlige partier brugte godt 16,4 mio. kr. på Facebook-annoncer, mens partierne til venstre for midten har sat væsentligt færre penge til på Facebook – ca. 9,1 mio. kr. Moderaterne brugte godt 720.000 kr.
Ser man på individuelle politikere, er det imidlertid SFs forperson, Pia Olsen Dyhr, der med knap 900.000 kr. har brugt flest penge på Facebook-annoncer. Næstmest er brugt på at promovere Konservatives formand Søren Pape Poulsen på Facebook, som der er brugt ca. 786.000 kr. på.