Briefing: Ugen i mediebranchen

Endnu en nyhedsrig uge i mediebranchen går på hæld. Gå på weekend fuldt ud up to speed på det største, der har rørt sig i mediebranchen de seneste dage, ved at tilbringe de næste par minutter med nærværende overflyvning.
Vi lægger fra land med nyheden om, at startskuddet til valgkampen lød onsdag eftermiddag. Dén melding førte til, at Liberal Alliance skrev mediehistorie som det første parti til at indrykke en politisk tv-reklame på TV3+ under Champions League-kampen mellem FCK og Manchester City.
Det er ellers ikke tilladt i den danske radio- og tv-lov. Men fordi TV3-ejeren Viaplay Group bor i Sverige, er selskabet ikke underlagt den danske lov på området. Det var meldingen fra Viaplay Group selv, hvilket fredag eftermiddag blev bakket op af formand for Radio- og tv-nævnet Søren Sandfeld Jakobsen.
Fra et andet politisk hjørne kom der også nyt. Danske Medier har fremlagt en nu halvandet år gammel klagesag over DR’s brug af statsstøttekroner for EU-Kommissionen. Adm. direktør Mads Brandstrup fortalte om organisationens opfattelse af, at der nu sker et skred i sagen.
Og vi lod ikke de politiske nyheder hvile med det. For en foreslået lovændring om rettighedsbetaling har vakt undren hos medier og Sune Klinge, der er adjunkt ved det juridiske fakultet på Københavns Universitet med speciale i bl.a. forfatningsret i Danmark og EU. Det skyldes, at der allerede i EU er gang i en proces, der vil forpurre den foreslåede lovændring. Det bliver kaldt både mystisk og mærkværdigt.
Farvel til magasin og goddag til ny direktør
Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Det skrev ugens klummeskribent Malte Jørstad om.
TV 2 Øst satte i denne uge navn på sin nye topchef, efter Vagn Petersen trækker sig tilbage fra 24 år på posten for at gå på pension. Det er den tidligere udgiverdirektør i Aller Media og radiochef i DR, Anette Kokholm, der træder i hans spor. Vi tog en snak med den tiltrædende direktør om, hvilke tanker hun gør sig om sin nye stilling og videreførelsen af TV 2-regionen.
Sagde nogen Aller Media? Ugebladshuset tog i denne uge endnu et skridt mod at være et mere digitaliseret foretagende. Selskabet nedlægger nemlig magasinet ”Vi Unge” på print efter 60 år. Samtidig gennemføres en omstrukturering af en del af Aller Medias redaktionelle setup. Læs om adm. direktør Charlotte Riparbellis overvejelser bag.
En af de helt store nyheder i forrige uge var omlægningen af produktionen i Sjællandske Medier, som også fører til, at 29 medarbejdere i det regionale dagbladshus stopper ved frivillig fratrædelse. I denne uge kastede mediekommentator Søren Schultz Jørgensen perspektiv på meldingen fra Sjællandske. Det er helt efter bogen, mener han.
Vi fulgte også op på sidste uges nyhed om, at Nordisk Film nu lancerer en ny streamingtjeneste under titlen Nordisk Film+. Den Egmont-ejede tjeneste skal dog ikke have afgrænset sin tilstedeværelse til Danmark. Klaus Odegaard, ansvarlig for Nordisk Film+ og vicepresident for internationale filmindkøb, marketing og biografdistribution i Nordisk Film Distribution, fortalte om planerne for den nye, budgetvenlige, streamingtjeneste.
Og så fortalte Politiken, hvordan dagbladet med en ny rabatordning vil nå de unge. Og forhåbentlig forbedre fastholdelsen af dem som læsere og kunder i butikken.
Ugens tal
2,7 millioner. Så mange penge har Folketingets partier brug på Facebook-annoncer i månederne op til udskrivelse af Folketingsvalget.
Nyt på navnefronten
Jakob Sheikh tiltræder 1. november som kommunikationschef i Institut for Menneskerettigheder.
Jesper Tornvig Ludvigsen er ny redaktør for de byggefaglige medier Licitationen og Building-Supply.
Malte Houe er blevet valgt som formand for TV 2-regionen TV Midtvests repræsentantskab.
Minna Skau skal fra februar 2023 være Kristeligt Dagblads nye USA-korrespondent.
Adam Dyrvig Tatt er i begyndelsen af oktober tiltrådt som ny chefredaktør på mediet Danwatch.
Isabella Hindkjær bliver ansv. chefredaktør for femina.dk. Femina som printmagasin vil fortsat have Dorthe Kandi som ansvarshavende.
Det læste vi i andre medier
Et folketingsvalg står for døren. Og digital annoncering på platforme som Facebook har aldrig før været så vigtigt, som det er nu ifølge valgforsker Roger Buch. Det har han fortalt om til Markedsføring.
Apple, Spotify og andre store platforme med podcasts udgør en stigende udfordring for podcast-producenter, der ønsker mere fleksibilitet og flere features, der kan hjælpe dem med at udbygge deres forretning og indtjening. Digiday har afdækket situationen.
Med ønsket om en god weekend,
MediaWatch