MediaWatch

DJ-formand: Kreativ gruppe risikerer at falde gennem det danske sikkerhedsnet

Det nye medieforlig er uden et såkaldt kædeansvar for branchen, som betyder, at eksempelvis DR og TV 2 bliver ansvarlig for arbejdsvilkår i kæden af underleverandører. Det havde Journalistforbundet ellers ønsket, og nu frygter formand, at folk i det kreative fag bliver taberne i aftalen.

Foto: Jacob Nielsen/Ritzau Scanpix

Der bliver skabt en ulighed i mediebranchen, når fastansatte for tiden oplever de højeste lønstigninger i 13 år ifølge nye tal for Dansk Arbejdsgiverforening, mens freelancere ikke har set honorarstigninger i et årti. Derfor ærgrer formand for Dansk Journalistforbund, Tine Johansen, sig over, at der ikke blev indført et kædeansvar i branchen med den nye medieaftale, skriver hun i et debatindlæg på Altinget sammen med formanden for Dansk Skuespillerforbund.

”Desværre endte det færdige medieforlig uden et bindende krav om, at for eksempel bestillere af store tv-produktioner, der modtager offentlig støtte, bliver ansvarlig for løn- og arbejdsvilkår i hele kæden af underleverandører. Og dermed risikerer en stor gruppe af kreative at falde gennem det ellers så berømmede danske sikkerhedsnet,” skriver de i indlægget.

Derfor kommet de to forbund til ”at bide sig hårdt fast” i bordet, når politikerne skal til at udarbejde en konkret model for at sikre ordnede løn- og arbejdsvilkår, som bliver et nyt krav for at modtage støtte fra staten i mediebranchen i fremtiden, lyder det.

Minister var gerne gået længere

Medieaftalen blev indgået i slutningen af maj som et smalt forlig mellem Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne indeholder også arbejdsmarkedspolitik.

Konkret er et af de nye tiltag med aftalen, at man skal overholde overenskomstreglerne for at modtage mediestøtte, men selvom det var en af årsagerne til, at de blå partier i 11. time udvandrede fra forhandlingerne, havde kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) gerne set, at aftalepartierne havde gået endnu længere i tråd med Dansk Journalistforbunds ønske.

”Jeg havde gerne set at det ikke kun var første ansættelse, men at det var hele produktionen, som var omfattet af, at man skal leve op til reglerne. At leve op til de gældende arbejdsvilkår, der er vedtaget af arbejdsmarkedet selv. Det, synes jeg, er helt fair at kræve. Det kræver vi jo også, når vi har store byggeprojekter og så videre. Jeg synes, det er fint også at kræve hvis du skal producere en film,” sagde Ane Halsboe-Jørgensen i et interview med Politiken i maj.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs