En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag4. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Politik

Facebook-chef: "Vi kan til tider godt blive trætte at tonen i debatten"

KOM22: Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) mødte Facebooks danske chef for politik til debat om regeringens ønske om at regulere sociale medier. Der er fuld opbakning til indgreb, lød det fra Martin Ruby, som dog mener, medier og politikere er blinde for de ændringer, som er gennemført de senere år.
Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix
af JULIE MIA FOGDE

Politikerne i den vestlige verden har været for sløve i optrækket til at få sat hegnspælene op omkring tech-selskaberne bag sociale medier som Facebook, Youtube og Tiktok. Derfor er der ingen vej uden om handling nu. Det var meldingen fra kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen torsdag eftermiddag, da hun mødtes med Facebooks chef for public policy i Norden og Benelux, Martin Ruby, til debat på scenen under Kommunikationsforum og Dansk Journalistforbunds konference KOM22 på The Plant på Amager.

”Når man sidder på noget så centralt og fundamentalt for vores demokratiske samtale og nyhedsstrømmen, så uanset, hvor åben, man er, bør vi politisk tage ansvar for, at der er en politisk ramme, som definerer, hvad spillepladen er, og derfra kan virksomheder boltre sig og navigere,” sagde Ane Halsboe-Jørgensen, henvendt til Facebook-chefen.

Foto: Henning Hjorth/Ritzau Scanpix
Foto: Henning Hjorth/Ritzau Scanpix

”Der findes meget få virksomheder derude, som ikke er underlagt regulering, og hvis jeg skal være ærlig, synes jeg, vi i næsten hele den vestlige verden politisk set har haltet efter på området. I har fået lov til at blive så store, at I selv har kunnet definere spillepladen.”

Der er allerede tiltag på vej fra EU’s side. Tiltag, som Danmark ifølge kulturministeren har presset på for at få realiseret før frem for senere.

”Vi kommer også til at se nærmere på, hvad de (de nye lovpakker fra EU, red.) giver os mulighed for at arbejde videre med på dansk jord,” sagde Ane Halsboe-Jørgensen dog uden at gå i mere konkrete detaljer om, på hvilke områder regeringen ser mulighed for et videre arbejde.

Træt af tonen

De tiltag fra EU’s kant, hun på konferencen henviste til, var de to store tech-lovpakker, Digital Markets Act og Digital Service Act, der her i foråret er blevet vedtaget af EU’s lovgivende forsamlinger, og som forventes at træde i kraft i slutningen af året.

Facebook har gentagne gange erklæret, at selskabet bakker op om, at der indføres nye lovgreb på området, som klarlægger, hvilke rammer Facebook og de andre sociale medier skal operere indenfor. Den melding gentog Martin Ruby under debatten, men tilføjede, at det også er på tide, at politikere og medier opdaterer deres kritik af Facebook.

”Vi støtter op om regulering og forstår godt behovet for rammer. Men vi kan til tider godt blive trætte at tonen i debatten og irriterede over nogle af de påstande, vi kan læse i de førende dagblade. At vi skulle være ligeglade med indholdet på vores platforme, og at vi bare er interesserede i at tjene penge. Det er jo skørt. Selvfølgelig er vi ikke ligeglade,” sagde Facebook-chefen.

Han henviste til, at platformen tjener sine penge på at sælge annoncer - og at ingen annoncør har interesse i at indrykke annoncer op ad ”klamt, skadeligt eller ulovligt” indhold. Til gengæld får platformen klager fra bl.a. Carlsberg og Lego, hvis deres reklamer er ligger i nærheden af det, lød det.

”Myterne derude er mange, og det skyldes nok, vi ikke har været gode nok til at være åbne osv. Så der er mange mere eller mindre voldsomme påstande om os i medierne,” sagde han og tilføjede, at det måske var berettiget for fem-seks år siden.

”Men de sidste tre-fire år er det blevet et andet firma. Vi var umodne tidligere. Men vi er i en hastig modning og har efterhånden investeret voldsomt i at være mere ansvarlige. Vi har hyret masser af mennesker og indført procedurer, alarmsystemer m.m. Der er en masse, vi skal have lappet på én gang, men vi er på bolden. Så jeg kan godt blive frustreret en gang i mellem, når kritikken og dækningen tager udgangspunkt i, at vi skulle være samme sted, som vi var for fem år siden. Så kan jeg blive lidt træt,” sagde Martin Ruby.

Gentog opfordring

Kulturministeren brugte også debatten til endnu en gang at opfordre Meta til at åbne op og give indsigt i data bag, hvordan platformens algoritmer fungerer.

”Vi kommer til at regulere. Det vil sige, der lige nu er et vindue for at hjælpe os med at ramme rigtigt,” sagde Ane Halsboe-Jørgensen.

”Det giver selvfølgelig god mening,” var svaret fra Martin Ruby, der tilføjede, at ministeren havde ytret samme ønske i forbindelse med sin tur i marts til den amerikanske tech-hovedstad Silicon Valley, hvor Ane Halsboe-Jørgensen afleverede en officiel anmodning til tech-selskaber om at give større indsigt i de samfundsmæssige aspekter af tech-giganternes algoritme.

”Nu starter der et arbejde, hvor jeres folk fra de danske ministerier og styrelser skal møde en række af vores eksperter på området fra flere forskellige teams. De giver god mening, hvis vi skal blive enige om, hvad udgangspunktet og ståstedet er, og hvordan der så kan drejes på nogle knapper,” sagde Facebook-chefen.

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Foto: FRANCOIS LENOIR/REUTERS / X01164

    EU-lande er enige om nye regler for at tøjle techgiganter

  • Foto: Søren Bidstrup/Berlingske

    Berlingske advarer mod vidtgående regulering af tech-selskaber

  • Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Konservative kan ikke leve med streamingbidrag i medieforlig

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Mads Brandstrup, adm. direktør for Danske Medier, bakker ikke op om de store dagbladskoncerners klage over ny mediestøtteordning. | Foto: Danske Medier
Politik

Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte

Sommerens medieaftale skal gennemføres hurtigst muligt, mener Danske Medier, som understreger, at foreningen ikke bakker op om bekymringshenvendelse til EU-Kommissionen om ny fordeling af mediestøtte.
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte
  • JP/Pol-topchef kalder økonomisk gaveregn over "særligt udvalgte" for trist

For abonnenter



Over halvdelen af befolkningen siger, at de er bekymrede for at få begrænset deres viden eller blive afgrænset for andre holdninger end deres egen | Foto: Yalonda M. James/AP/Ritzau Scanpix
Aviser

Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde

For abonnenter



SVT skal spare 200 mio. svenske kr. Dette er et arkivbillede med værten på det populære norsk-svenske talkshow "Sakvlan", der blev filmet og produceret af SVT i flere sæsoner. | Foto: Jacob Ehrbahn
TV

Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb

For abonnenter


Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Foto: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

For abonnenter


Marina Ovsjannikova fik i første omgang en bøde for sin tv-protest i marts sidste år. | Photo: Alexander Nemenov/AFP/Ritzau Scanpix
Politik

Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig


Spotify vil stille lydbøger til rådighed i seks lande herunder USA og Storbritannien. | Foto: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande

For abonnenter


  • North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix

    North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

    Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.

  • Orchestra-direktør John Herup har præsenteret ledelsen af sit nye Aarhus-hold. | Foto: PR/Orchestra

    Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling

    Bureauet Orchestra håber, at ny afdeling i Aarhus kan give vækst ved at øge kendskabet til bureauet i Vestdanmark.

  • Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

    Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen

    Steffen Hjaltelin skal udover bestyrelsespost også fungere som rådgiver i den daglige drift af Soundvenue Studio.

  • Elon Musk har siden købet af det sociale medie Twitter skiftet navnet til X. Det navn skal mediet nu slås for at få lov at bruge ved en domstol i Florida. | Foto: Leah Millis/Reuters/Ritzau Scanpix

    Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri

    Et marketingsbureau ved navn X Social Media har sagsøgt X Corp., der tidligere var kendt som Twitter, for at overtræde deres rettigheder til brandnavnet X.

  • Fra en række lokale mediehuse heriblandt Bornholms Tidendes Kristoffer Gravgaard, lyder det nu, at de med det nye beregningsgrundlag vil eller potentielt vil ramme et andet gældende loft for mediestøtten; at tilskuddet maksimalt kan udgøre 35 pct. af de redaktionelle omkostninger. | Foto: Jacob Jepsen / Bornholms Tidende

    Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov

    Med videreførelse af et procentloft, for hvor stor en del af de redaktionelle omkostninger medierne kan få støtte for, får de mindre medier ikke den støtte, politikerne stillede i udsigt, lyder det.

    For abonnenter


  • Netflix planlægger ifølge Wall Street Journal at hæve priserne som følge af Hollywood-skuespillernes strejke. | Foto: Mario Tama/AFP/Ritzau Scanpix

    Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke

    Skuespillerstrejke kommer ifølge Wall Street Journal til at medføre prisstigninger på streamingtjenesten Netflix.

Læs også

Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Foto: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

Sammen med dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier har Berlingske Media og JP/Politikens Hus rettet henvendelse til EU-Kommissionen for at få ændret den nye mediestøtteordning.

For abonnenter



Maria Hellebergs "Kvinderne fra Thy" skal filmatiseres til en tv-serie i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film. | Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
TV

Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller

”Kvinderne fra Thy” skal i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film blive til en tv-serie.


North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix
Aviser

North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.

Fra en række lokale mediehuse heriblandt Bornholms Tidendes Kristoffer Gravgaard, lyder det nu, at de med det nye beregningsgrundlag vil eller potentielt vil ramme et andet gældende loft for mediestøtten; at tilskuddet maksimalt kan udgøre 35 pct. af de redaktionelle omkostninger. | Foto: Jacob Jepsen / Bornholms Tidende
Aviser

Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov

Med videreførelse af et procentloft, for hvor stor en del af de redaktionelle omkostninger medierne kan få støtte for, får de mindre medier ikke den støtte, politikerne stillede i udsigt, lyder det.

For abonnenter



Orchestra-direktør John Herup har præsenteret ledelsen af sit nye Aarhus-hold. | Foto: PR/Orchestra
Digital

Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling

Bureauet Orchestra håber, at ny afdeling i Aarhus kan give vækst ved at øge kendskabet til bureauet i Vestdanmark.


Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Digital

Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen

Steffen Hjaltelin skal udover bestyrelsespost også fungere som rådgiver i den daglige drift af Soundvenue Studio.

Job

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Graphic Designer

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • K-Forum søger journalist

  • Head of Digital Marketing

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Musikredaktør til P3

  • Marketing Automation Specialist

  • CCO

  • Data Analyst

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte –
  • Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb –
  • Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde –
  • Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig –
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte –
  • North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling –
  • Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling –
  • Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen –
  • Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri –
  • Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande –
  • Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke –
  • Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov –
  • Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller –
  • Filmfolk fra Færøerne og Grønland vil ligestilles med danske projekter i filmlov –
  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
Flere nyheder

Job

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Graphic Designer

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • K-Forum søger journalist

  • Head of Digital Marketing

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Musikredaktør til P3

  • Marketing Automation Specialist

  • CCO

  • Data Analyst

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabsassistent

  • Operational Excellence Director

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Kontorassistent

  • Controller til fondsafvikling

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret