MediaWatch

Berlingske advarer mod vidtgående regulering af tech-selskaber

Det kan risikere at begrænse den frie debat, når regeringen rykker videre med sine planer om regulering af sociale medier, selvom det muligvis vil resultere i, at platformene vil slette langt mere indhold, end de gør i dag, lyder det fra Berlingskes debatredaktør.

Foto: Søren Bidstrup/Berlingske

”Regeringen er ved at bygge en ny censurmaskine,” skriver Berlingskes debatredaktør, Pierre Collignon, på avisens lederplads i dag med henvisning til lovforslaget fra erhvervsminister Simon Kollerup (S) om regulering af sociale medier, der bl.a. vil tvinge tech-selskaber til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, efter det er blevet anmeldt.

Flere har påpeget, det vil resultere i, at selskaberne bag platformene formentlig vil komme til at fjerne langt mere indhold, også indhold der ikke er ulovligt, for at være på den sikre side, påpeger Berlingske i sin leder. Regeringen bør derfor genoverveje, om ikke lovforslaget bør udskydes, når der fra EU’s side også er lovgreb på vej på området, for at undgå indskrænkninger af ytringsfriheden.

”Læser man høringssvar igennem til loven, rejser en stribe organisationer advarselsflaget for ytringsfriheden. Det burde regeringen lytte til ved enten at udskyde lovforslaget, indtil de nye EU-regler er implementeret, eller i det mindste ved at indskrænke lovens anvendelsesområde,” lyder det i lederen.

Det var den 29. marts lovforslaget med titlen ”Lov om regulering af sociale medier” blevet førstebehandlet i Folketinget, efter det blev fremsat tidligere på året af Simon Kollerup (S).

”Formålet med lovforslaget er at indføre skærpede krav om nedtagning af ulovligt indhold og indførelse af gennemsigtighedskrav for sociale medier,” lyder det i beskrivelsen af lovforslaget, som udløber af regeringens forslag til 35 intitiativer på området inden for techgiganter og sociale medier, som blev præsenteret i sommeren 2021.

Konkret ønsker regeringen med lovforslaget at forpligte selskaber bag sociale medieplatforme med over 80.000 brugere i Danmark til at etablere en ”brugervenlig” procedure for håndtering af anmeldelser af indhold og træffe beslutning om fjernelse, blokering eller fastholdelse af det anmeldte indhold inden for en tidsfrist på 24 timer.

Regeringen tager næste skridt mod regulering af sociale medier

Ny EU-aftale er et ”afgørende første skridt” i opgør mod techgiganter

EU-lande er enige om nye regler for at tøjle techgiganter

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs