MediaWatch

Nyhedsbureau og Google vil bekæmpe misinformation op til fransk valg

Det franske nyhedsbureau AFP er gået sammen med techgiganten Google om et initiativ, der skal ruste journalister mod misinformation og fake news i valgkamp.

Marine Le Pen, leder af det franske højrefløjsparti Ressemblement National, stiller op til det franske presidentvalg. | Foto: Wojtek Radwanski/AFP/Ritzau Scanpix

Frem mod første runde af det kommende franske præsidentvalg til april har nyhedsbureauet AFP og Google i denne uge lanceret et program, som skal dæmme op for falske nyheder, der kan påvirke valget. Det skriver Euractive.

De franske medier, der tilmelder sig programmet, vil blive tilbudt tematiske kurser med fokus på undersøgende værktøjer som faktatjek og monitorering på nettet.

"Jeg opfordrer nyhedsredaktioner til at interessere sig for programmet, hvis uddannelsesaspekt gør det muligt for deres journalister at blive mere agile bag deres skærme," siger Fabrice Fries, adm. direktør for AFP, i en pressemeddelelse.

Udover træningsprogrammet vil der blive lanceret en platform, hvor journalister fra forskellige medier kan dele faktatjekkede informationer og indrapportere falske nyheder eller vildledende indhold.

Også Meta, selskabet bag Facebook, har gjort forberedende øvelser frem mod det franske valg ved at udvide sit program "Facebook Protect" til bl.a. Frankrig.

Facebook-initiativet betyder bl.a., at det er et krav for offentlige personer, fx politikere, at lave en tofaktor-godkendelse for at sikre deres konti bedre på det sociale medie. Facebook har desuden etableret et faktatjek-samarbejde med franske medier.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs