MediaWatch

Annoncører støtter EU-regulering - men balancen skal holdes: "Det er regulering, der ikke kun rammer techgiganter"

Forbrugernes tillid til virksomheders brug af data og målrettet annoncering er så lav, at annoncører og markedsførere må erkende, branchens selvregulering på området har spillet fallit. Derfor er der fuld opbakning til EU's kommende indgreb i markedet fra annoncørforening, der dog advarer mod enkelte punkter i politikernes planer.

Foto: PR/DAOM

Danske Annoncører og Markedsførere (DAOM) ser mod EU og de to lovpakker, der længe har været på vej, i en erkendelse af, at branchens egen ageren på området ikke er i stand til at genoprette en fornuftig balance mellem beskyttelse af privatlivet på nettet og digital markedsføring.

Det er meldingen fra Holger Wilcks, direktør i brancheorganisationen, der bredt set bakker op om de kommende EU-lovpakker og tilskynder resten af erhvervslivet til at gøre de samme. Branchens selvergulering på området har nemlig været utilstrækkelig. Derfor er vi nu nået til det punkt, hvor der er behov for politisk indgreb, mener han.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs