MediaWatch

Rundspørge: Næsten hver anden vælger vil orientere sig om kommunalvalget i lokalaviser

Ifølge en spørgeundersøgelse, Kommunernes Landsforening har fået lavet, vil lokalpressen blive vælgernes primære informationskilde ved det kommende kommunalvalg. Unge kommer i højere grad til at bruge Facebook.

Foto: PR/Nordjyske Medier

Lokalpressen er presset grundet skrumpende annonceindtægter. Men kommunalvalget i november varsler med håb om, at danskerne stadig sætter pris på lokalmedierne.

I en rundspørge fra Voxmeter, lavet for Kommunernes Landsforening, svarer 45 pct. af danske vælgere således, at de vil afsøge historier og oplysninger om det kommende valg i den lokale ugeavis. Det skriver KL på sit nyhedssite Momentum.

Dermed er ugeavisen den informationskilde, flest vil drikke af, mens det lokale dagblad er den næstmest populære med 30 pct. af vælgernes gunst.

Der er dog markant forskel på præferencerne, når man zoomer ind på de adspurgtes alder. Hos de 17-24-årige ligger Facebook således forrest med et mulehår, da 29 pct. ville bruge platformen til at finde oplysninger om valg og kandidater, mens 28 pct. ville bruge den lokale ugeavis. 10 pct. af de unge vil bruge videoplatformen Youtube - det vil 0-1 pct. af alle de øvrige aldersgrupper.

Hos borgere over 65 år vil kun otte pct. anvende Facebook, mens hele 60 pct. kommer til at kigge i ugeavisens spalter efter kommunalvalgsstof, og 45 pct. vil tjekke deres lokale dagblad. Hos de 55-64-årige er billedet stort set det samme med den undtagelse, at Facebook bliver nævnt af 14 pct.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs