MediaWatch

Regeringen indkalder til drøftelser om fremtidens digitale strategi

Regeringen vil lægge en digitaliseringsstrategi for hele Danmark og indkalder i den forbindelse til drøftelser med folketingets partier, viser finanslovsudspil.

Foto: Mads Claus Rasmussen

Som led i sit udspil til den kommende finanslov har regeringen varslet, at den vil indkalde folketingets partier til forhandlinger omkring Danmarks fremtidige digitale strategi.

"Regeringen vil med sin kommende digitaliseringsstrategi følge op på anbefalingerne fra Digitaliseringspartnerskabet, så virksomhederne og den offentlige sektor kan realisere potentialerne i den digitale omstilling," lyder det i finanslovsforslaget.

Hvad regeringens "Digitaliseringsstrategi for hele Danmark" mere præcist kommer til at rumme fremgår ikke, men tidligere på året etablerede regeringen et digitaliseringspartnerskab, der havde til formål at komme med anbefalinger til grundlaget for en kommende digitaliseringsstrategi. Det er således sidstnævnte, som regeringen nu lægger op til at udmønte.

"Den digitale dagsorden er helt central i regeringens reformspor, og det er helt afgørende for danske virksomheder, vores konkurrenceevne og for dansk økonomi i det hele taget, at vi fastholder vores position som et af de lande i verden, der er længst med digitaliseringen. Samtidig er den digitale omstilling tæt forbundet med den grønne omstilling. Så der er tale om et win-win," udtalte finansminister Nicolai Wammen tilbage i marts i forbindelse med præsentationen af digitaliseringspartnerskabet.

Sideløbende med digitaliseringspolitikken er der politisk sat fokus på de store globale techkoncerner indflydelse. Regeringen lagde for nylig to udspil frem med i alt 35 initiativer, der dels skal skærpe kravene til sociale medier og forbedre den digitale dannelse af unge, dels skabe mere konkurrence på techområdet.

Regeringen vil have mere kontrol med techvirksomheder i nyt udspil 

Denne artikel er leveret af MediaWatchs søstermedie, ITWatch.

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs