MediaWatch

Kulturministeriet forventer pulje til nødstedte ugeaviser åbner i maj

Den nye hjælpepakke på 40 mio. kr. øremærket ugeaviser, der har lidt tab på grund af coronakrisen, forventes at åbne for ansøgninger i næste måned.

Foto: PR/Nordjyske Medier

Udgivere af lokale ugeaviser, der har blødt annoncekroner under den anden nedlukning i Danmark fra december til marts, må slå koldt vand i blodet lidt endnu, inden de kan søge om kompensation fra den nye hjælpepakke, der er øremærket landets ugeaviser.

Hjælpepakken blev vedtaget 19. marts i en politisk aftale, som et flertal i Folketinget blev enige om. Den udmøntes i en pulje på 40 mio. kr., der skal dække perioden fra 9. december sidste år til 28. februar i år.

Der går dog lige som minimum nogle uger endnu, inden puljen åbner for modtagelse af ansøgninger, oplyser kulturministeriet.

"Kulturministeriet er i fuld gang med arbejdet med at udmønte den politiske aftale om en pulje til lokale ugeaviser. Det indbefatter bl.a. udarbejdelse af aktstykke, bekendtgørelse og ansøgning om EU-godkendelse af ordningen. Det er derfor for tidligt at sætte konkrete datoer på ansøgningsperioden, men forhåbningen er, at der kan åbnes for at søge om støtte i maj," lyder det i en skriftlig kommentar fra ministeriet.

Hjælpepakken til ugeaviserne, der omfatter både trykte og digitale udgivelser, kom på benene efter de private mediers organisation Danske Medier i februar krævede ny hjælp til ugeaviserne.

Anden hjælpepakke

Det er anden omgang, hvor landets ugeaviser har mulighed for at søge om kompensation for tabt annonceindtjening på grund af coronakrisen.

Ugeaviserne modtog i forbindelse med den første hjælpepakke omkring 60 mio. kr. i kompensation, viste en foreløbig gennemgang, MediaWatch lavede i december. Beløbet i den nye pulje er altså lavere, men dækker også over en tilsvarende kortere periode.

Kriterierne for at kunne modtage kompensation er på linje med dem første hjælpepakke, at annonceindtægterne skal være faldet med mindst 30 pct. Det vil udløse en kompensationen på op til 60 pct. af faldet. Hvis annoncetabet for en ugeavis er over 50 pct., kompenseres 80 pct. af faldet.

Derudover må ugeaviserne ikke have reklame som hovedformål, og de skal indeholde "en vis andel" af redaktionalt og selvstændigt journalistisk bearbejdet indhold, hvis de skal gøre sig forhåbninger om at kunne få støtte, fremgår det af aftaleteksten.

Jysk Fynske Medier og Sjællandske Medier, der er de største udgivere af ugeaviser, var også blandt de modtagere, der fik mest i støtte fra hjælpepakken. Ifølge tallene fra december modtog de omkring hhv. 17 og 19 mio. kr. i kompensation for deres ugeaviser.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen har manipuleret med coronastøttemidler og blev politianmeldt, både Nent og Discovery gav store interviews og så viste en aktindsigt, at Google faktisk har forsøgt at få møde i kalenderen med Danske Medier om betalingsaftale. Alt det og meget mere får du her i ugens overflyvning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs